Har enplanshus med vallmat tak. Det är ståhöjd på vinden och jag tänkte försöka
Använda det som förråd. Det ligger isolering mellan reglarna som är 120cc.
Jag tänkte lägga golv på detta på en del ställen så att man kan ställa saker här.
Skorsten till kamin skall också installeras då är det bra att kunna stå på golv när man jobbar.

Min fråga är om jag kan lägga Golvspånskiva 22mm. 2400x620 med detta 120cc.
Det sviktar kanske men kommer det att hålla ? Så ingen brakar genom taket.
Varje skiva lägger jag tvärs mot reglarnas längdriktning, den ligger då på 3 st. reglar.
Inget lim, bara skruv, ifall man måste lyfta någon gång.

Det är ju bara förvaring så det viktiga är att det håller.
Det är mycket extrajobb att regla om.
 
  • Gilla
larssad
  • Laddar…
Ja, det håller men du kan inte lasta mycket. Vi hade det så på vinden här tidigare, där låg golvspånskivor utlagda som inte ens var skruvade. Den svaga punkten var sponten, men skruvar du den så borde det bli bättre.

Jag gjorde om vårt för något år sedan och reglade upp c-c 60 i samband med att vi tilläggsisolerade.
 
Skulle inte chansa med spånskivan...till skillnad från plankor så sviktar det inte så mycket och går av lite rätt av utan förvarning....lägg råspont istället. eller glespanel.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Håller med Forbo!
 
Lägg några reglar under skivan så borde du kunna gå på den.
 
I
Redigerat av moderator:
ion skrev:
Jag la råspont, tyckte spånskivan blev för tung. Måste kanske även tänka på fuktigheten, det finns väl olika kvaliteter beroende på var de ska ligga.
Såg nu , 120 c-c, nej det hade jag aldrig gjort. Inte med råspont heller.

[länk]
Vi har råspont på cc120 och det känns väldigt stabilt, om det inte enbart är betongsäckar och klinkers som man ska förvara däruppe så räcker det gott och väl.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
ion skrev:
Jag la råspont, tyckte spånskivan blev för tung. Måste kanske även tänka på fuktigheten, det finns väl olika kvaliteter beroende på var de ska ligga.
Såg nu , 120 c-c, nej det hade jag aldrig gjort. Inte med råspont heller.

[länk]
Varför inte råspont på 1200 cc? Hur är ditt tak uppbyggt?
 
I
Jag såg nu att det finns olika tjock råspont, kan vara därför vi har olika uppfattningar, min är inte mer än 17-18mm.
Men då det bör vara lite luft mellan golv och isolering reglade jag ändå upp det 60 c-c. Sviktar inte mycket, men kan inte tänka mig att det hade fungerat med 120 c-c. Det gör det kanske om man väljer grova brädor.
Med tanke på det så är kanske inte viktskillnaden så stor heller mellan 22 skiva eller bräda.
 
Jag har lagt golvspån mellan takstolarna, cc 1200. Det håller utmärkt för det ändamålet.
 
Var ute igår och tittade på virke.
Golvspån 22x620x2420 känns väldigt kraftigt, tyckte det kändes stabilare
Än jag trott. Nackdelen är ju tyngden och att de är stora och otympliga,
Kanske också känsligare för fukt på sikt.

Jag funderar faktiskt på om det inte är bättre med råspont. 20 mm kostar ungefär samma som golvspån.
Det blir nog starkare samt att det är lättare att bygga när det är trångt och när vissa reglar är i vägen.
 
Jag reglade upp c-c 40 och körde med vanlig spånskiva, blev klart billigast men då hade jag iofs gratis virke :)
 
Furu Golvträ det har jag inte sett förut. Det ser väldigt kraftigt o stabilt ut.
26 mm tjockt är ju betydligt bättre än de vanliga 20 mm.
Den köper jag. Undras om den går att hitta i Göteborgsområdet ?
 
Jag tror att GS byggvaror köper detta golvträ från http://www.stigma.se/golv.php?p=golv
Ring/skriv dit och fråga om de levererar till någon i dina trakter.

Eller ring till GS bygg och fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.