Hej,

Besökte en större kakelbutik igår inför mitt eventuella byte av badrum. Jag skulle gärna vilja ha golvsockel och frågade dem om det var görbart även i duschen på grund av fallet, men de kunde inte svara på det utan menade att jag nog måste prata med en plattsättare om detta. Nu har jag ingen plattsättare till hands, så tänte passa på och fråga om ni vet istället.
I mitt badrum i dagsläget så är alla kakelplattor på nedersta raden kapade för att passa golvet och fallet. Det är börjat uppifrån och kaklat nedåt. Har man sockel blir det ju lite annorlunda, för plattorna vill man ju inte ha kapade, utan satta helt jämt längst ner runt hela badrummet. Är det möjligt att göra på ett snyggt sätt? Jag tänker instinktvis att det inte är några problem, men när personalen på en stor kakelbutik inte vet om det är görbart, blir jag osäker.

Jag tänker mig alltså sådana här socklar

Vit keramisk golvsockel med profilering för badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klart att det är görbart, det enklaste kanske är att börja med att bestämma hur/vem som ska renovera ditt badrum.

Ska du göra det själv, eller ska du ta in ett företag som gör det åt dig?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Klart att det är görbart, det enklaste kanske är att börja med att bestämma hur/vem som ska renovera ditt badrum.

Ska du göra det själv, eller ska du ta in ett företag som gör det åt dig?
Tack, det blir ett företag som får göra det. Jag trodde egentligen inte att det skulle bli ett problem men de i butiken hade inte hört talas som någon som haft golvsockel i duschen, utan det är tydligen mer vanligt på toaletter, där fall saknas.
 
Det beror väl på hur man gör fallet antar jag ...

När jag spacklade fall i mitt badrum lade jag en träregel längst ut mot varje vägg, och drog sen av spacklet med en rätskiva mot golvbrunnen som satt lagom långt under nivån för träreglarna .. när spacklet härdat lite grann så det gick att gå på tog jag bort träreglarna och fyllde upp ... Jag har alltså en helt vågrät kant runt hela rummet, men det betyder ju att fallet är olika. Eftersom lutningen fick bestämmas av "längsta avståndet" mellan vägg och brunn så blev det större lutning i grader på de ställen där brunnen sitter närmare väggen .. Nu har jag badkar, så det spelar ingen roll, men innan jag satte in det så var det ju lite skumt att stå där pga. lutningen ..

Begär in offerter och poängtera att det är viktigt för dig med golvsockeln, så ordnar det sig säkert ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.