Hej!

Vi har gett oss på en större sanering efter att ha flyttat in i bostadsrätt med tidigare rökande ägare sedan 28 år. Han har dessutom har jobbat hemifrån och därmed ställt stora krav på att bli av med tidigare använda porösa material. Kan återkomma med övriga åtgärder i annan tråd om det är intressant, allt utom el och detta golv kommer vara gjort av oss själva. Nu till golv.

Vi har valt att försöka ha kontinuerligt golv i hall, vardagsrum och kök och originalplanen var lite naivt att slipa upp och HTC-superfloor:a befintligt platsgjutet bjälklag (bostadsrätt en bit upp i huset, byggnad från ca 1980). Detta insåg vi dock själva inte skulle gå efter att vi rivit all fimpmärkt plastmatta och hittat poröst flytspackel, så har nu samlat in offerter på att en entreprenör lägger enligt Webers system. Golvet är ca 50 m², och det finns befintliga bärande och icke-bärande väggar, ca 20 hörn och/eller anslutningar mot trösklar att ta hänsyn till.

Har fått in offerter i fruktansvärt stort spann, från 36 kkr till 95 kkr (efter ROT), men de har verkat oseriösa eller ointresserade eller inte jobbat åt privatpersoner etc etc. Så det lutar nu åt att vi kommer välja en entreprenör med följande upplägg:

40 h arbete
12 mm spackel, tror Weber 4160.
Pumpbil.

Detta ger alltså 40*475 + 27000 + 6000 = 52000 + moms-ROT = 57000

(jag har själv fördelat arbete baserat på info från övriga tidigare tillfrågade ca: 8 timmar förarbete (slipa bort limrester etc), 2+2 timmar primning, 4h slipning . Alla tider*2 pers)

Låter detta vettigt? Jag börjar bli hemmablind och input hade varit guld värd.

Jag kan muta med nikotinbilder i annan tråd om jag får bra svar;)
 
Är det någon som har idéer?
Jag har läst och haft nytta av forumet nu i snart 5 år utan att våga mig på inlägg själv, så det hade uppskattats!
 

Bästa svaret

Det låter rimligt självklart kan det bli billigare att göra det själv men tid och garantier är också värt en hel del pengar.
 
Hej!

Stort tack för svar! Det blev dessa och golvet ligger på plats, med lyckat resultat!

Det är som du säger, det vi värderade mest är att undvika risken att sabba något i och med pump etc etc. Det är det inte bara att göra om ett par reglar utan hade isåfall blivit att bila och frakta bort ett gäng ton material..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.