Tänkte anlita en golvslip genom en av storsdagens största butiker som lämnat offert på mina golv. Delat arbete, att jag gör småjobben som trösklar och nåtning, men att de slipar inkl all moment som tydligen ska göras för att få ett bra resultat.

Ringde och tänkte säga ja till offerten, men då sa en av storstadens största golvslipar nej pga av att jag pratat om vad som ska göras med butiken som även är dem som lämnat offerten??

Har ringt och frågat vem som är ansvarig och varför en butik säger nej till 5 tkr i materialkostnad och 10 tkr i intäkt för ca halvtimmen förklaring vad man ska göra med produkterna.

Konstigt agerande och jag väntar med deras svar. Tvekar inte en sekund att häng ut dem för jag har aldrig varit med om något liknande så att andra som vill veta vad som ska göras slipper ödsla sin tid på att förstå vad golvslipning innebär.

Åh jag som trodde att det blivit lite lättare att få hantverkare, men ack så fel jag hade ;)
 
Butiken är Stockholms Kvadrametrar på Ynglingagatan 4. Mycket märkligt det finns en handfull andra återförsäljare av samma produkter.

ABC Färgekonomi AB Birger Jarlsgatan 65/Kungstensgatan 10 08-6737075
Börjes Färg Hornsgatan 100 08-6697265
Colorama Stockholm/Birka Färgbutik Karlbergsvägen 46 08-331437
Colorama Stockholm/Kungsholmens Färgbutik Hantverkargatan 52 08-6530718
Colorama Stockholm/Norrmalms Färghandel AB Roslagsgatan 11 08-158540
Colorama Stockholm/Wirströms Järn & Färg Kocksgatan 5 08-6400924
ESS EM ESS AB Norden Flychtvägen 56 08-149600
Heltäckande Mattor AB Regeringsgatan 98 08-234170
Hyreshuset Maskinuthyrning Gasverksvägen 4 08-144460
Linoleumkompaniet Rådmansgatan 27 08-52232100
Linoleumkompaniet - Yrkesbutik Lodgatan 2/Depån 08-52232110
Rebacks Golv Odengatan 74 08-300329
Städkommers AB Rosenlundsgatan 54 08-840030
Theofil Carlsson - Yrkesbutik Ljusslingan 8 08-55600075
Torkat Trägolv AB Nackagatan 17 08-926699

Sen finns det Nilsson&CO Grossist vars produkter kostar halva priset. Någon som har erfarenhet av deras produkter?
 
Jag förstår nog inte riktigt vad som skrivs. Du begär in offert från butiken och ringer sedan butiken för att bekräfta att du accepterar offerten, men då vill man inte längre leverera? För det kan väl inte vara så att du direkt ringer deras underleverantör golvslipfirman direkt? Om det är golvslipfirman du ringt förstår jag då deras affärsrelation är med butiken och inte direkt med dig. Behövs nog en förklaring.
 
Jag ringde till butiken och sa att jag först tänkt göra jobbet själv. De ville då istället prata om att räkna på jobbet. Jag sa att visst, det får vem som helst göra, vilket gjordes och de lämnade en offert. Sen vill man givetvis förstå vad som ska göras på sitt eget golv och vad det är man får för pengarna så jag ringde butiken i och med att han som lämnar offert för butiken är svår att få tag på. Får förklarat alla moment och tänker därefter tacka ja till offerten. Det är då butiken säger nej till offerten de själva lämnat.

Jag har inte pratat med golvsliparna om något och förstår att butikens enda skäl att de vill skicka ut golvslip är att de ska tjäna pengar emellan, vilket jag inte lagt mig i. Andra alternativet är att de inte hade tänkte att göra alla de moment butiken säger att man ska.

Men jag har tittat runt lite i och med att beteendet är så konstigt och upptäckt att svenska priser på golvvårdsprodukter är kraftigt överprissatta. Jag kan upplysa om att alla Osmos och Timberexprodukter är dubbelt så dyra som i England vilket också gäller alla golvprodukter runt omkring som behövs (allt från slippapper till polerdynor och appliceringsutrustning). Jag har därför beslutat mig för att göra jobbet själv. Sen om det fungerar så beställer jag produkterna från England istället.

Det är märkligt att man i England säljer produkterna till halva priset mot vad de kostar i Sverige och samtidigt har gratis hemleverans dagen efter direkt utanför dörren i hela England och Scottland medan man i Sverige får ett sådant bemötande för att man vill veta vad som ska göras på sitt eget golv.

Om det fungerar för mig kommer jag att lägga ut butiken jag använder så att alla andra slipper betala de överpriser svenska golvhandlare har. För det här jobbet gör inte produkterna mer än ett par tkr för min del, men jag har ett större projekt också där det skulle vara betydande pengar att tjäna. Men om det fungerar så återkommer jag.
 
Skönt att höra att det är fler än jag som tycker att dessa produkter är på tok för dyra i Sverige. Treatex är lite billigare än Osmo men det blir ändå många kronor per behandlad kvadrat.
Jag skall också leta om det går att köpa samma produkter från annat håll, lägger ut länkar om jag hittar nån bra.
 
Produkterna och priserna lämnar jag därhän men;

Jag har anlitat Kvadratmeter för läggning av golv samt att jag köpt golv till firitdshuset av dem och jag tycker att det är den mest professionella butik jag handlat av på mycket länge. Vi hade en del problem vid läggningen, som gjordes av en golvläggare som Kvm använder sig av, och det var aldrig något snack om att det inte skulle fixas. Resultatet blev kanonbra och bemötandet från Kvm som sagt bland det bästa jag varit med om. Jag är förvånad över din kritik men ibland går det snett.
 
Här är två länkar till golvprodukter. Det mesta är ca 50% billigare än i svenska butiker. Ska se om det går att beställa från någon av dem.

http://www.woodenflooringsales.com/
http://www.vanillawoodfloors.co.uk/

Roligt att om man går in på Watcos hemsida och klickar på länken för att köpa i UK shop så får man meddelandet: Error 403 - Forbidden
You tried to access a document for which you don't have privileges

Jag har enbart kritiserat dem för att jag anser att det är märkligt att man tackar nej till en offert man själv lämnat på ett märkligt sätt. Kvadratmeter har inga egna golvslipare (och inte golvläggare heller vad jag vet) utan tar såvitt jag förstår det bara in golvslipare som underentreprenörer och skär väl gissningsvis en del pengar emellan.
 
Jag förstår inte vad som blivit sagt. Vad är deras skäl till att dom nekar utföra arbetet?
 
wertok skrev:
Jag förstår inte vad som blivit sagt. Vad är deras skäl till att dom nekar utföra arbetet?

Nej det är ju just detta jag undrar också. Från att visst, det går bra att välja vad vi (läs butiken) ska göra, till att "nej blir det bra det här" när jag ringde och skulle säga ja till offerten. Jag svarde ja att det ska det väl bli, men då sa det att nej vi vill inte. Helt plötsligt var allt omöjligt för att jag innan frågat vilka moment man ska göra om man vill ha golvet så som jag tänkt.

Varför jag irriterade mig är för att jag från början ringde och sa att jag tänkt göra det själv. Då ville de gärna komma och titta och sen räkna på jobbet. Sen var det inte ok och inget prat om att om du gör golvet själv så hjälper vi dig gärna med råd etc. (läs säljer produkter). Butiken har aldrig sett golven, det var de tilltänkta golvsliparna som tittade på golven, Väldigt konstigt konstigt enligt mitt tycke. Offerter brukar de flesta se sig bundna av (läs man är det juridiskt) men de tycks resonera annorlunda.
 
Lekamraten,jag förstår din ilska har själv råkat ut för liknande situation.
Men du vet säkert att det finns flera grossister i Stockholms område än dom som du har listat fram,hoppas du får bättre bemötande hos någon av dom andra inköpställerna.:)
 
(Inte bara golvprodukter som är sjukt dyrt i vårat land jämfört med övriga Europa - svensken ifrågasätter sällan priset utan öppnar oftast bara plånboken och tänker : "är det så här mkt det kostar så är det ju de normala och det som får betalas"

Känns att konsumentera prövas hårdare och hårdare, företagen trissar upp priserna hela tiden och så länge folk betalar så kör de på, jag är helt övertygad om att snart smäller det. Jag välkommnar gärna fler tyska kedjor till sverige)
 
Lekkamraten skrev:
Offerter brukar de flesta se sig bundna av (läs man är det juridiskt) men de tycks resonera annorlunda.
Offerter är man bunden till så länge du accepterar den rakt av. Vill du gör någon förändring. Även en småsak så är den inte längre juridiskt bindande även om du i efterhand vill acceptera den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.