God dag.
Jag har köpt en Kindling cracker från shopen här inne som jag kommer att använda inomhus, framför kakelugnen för att spänta tändved.
Eftersom en del av björkveden kan vara lite grövre (uppåt 10 cm i diameter) blir det ibland en del krafter som hamnar ner på golvet när man hamrar på uppifrån för att klyva biten. Jag funderar på att ha nån typ av "plattform" eller annat att ställa den på för att sprida kraften över en större yta och på så sätt skydda golvet under, men kommer inte på hur jag skall göra det. Är det någon som har ett tips eller två vore jag tacksam.
Kanonprodukt i övrigt.

Tack på förhand!

Roger
 
1.) Håll till ute.
2.) om du envisas, lägg en hyfsat stor (typ 60 x 60 cm) bit 22 mm golvspånskiva som skydd.
3.) se till att det inte kommer så mycket skräp under skivan.

Protte
 
Jag är inte med på behovet för hur mycket späntved behöver du göra om du har torr björkved runt 10 cm eller mindre? En plattång för att dra av lite näver låter t ex som mindre jobb för samma effekt om man nu inte har något annat tände förberett.

Oavsett det då lägg en mjukare gummimatts och sen en skiva t ex plywood samt ha dammsugaren bredvid.
 
prototypen prototypen skrev:
1.) Håll till ute.
2.) om du envisas, lägg en hyfsat stor (typ 60 x 60 cm) bit 22 mm golvspånskiva som skydd.
3.) se till att det inte kommer så mycket skräp under skivan.

Protte
Så jävla kallt ute på vintern. Därför vill jag helst göra detta inomhus. @z_bumbi: Jag försöker följa de lokala rekommendationer som finns, alltså att spänta upp ordentligt med späntved och lägga dessa i lager. Överst näver eller tändkuddar.
10 cm är för grovt enligt anvisningarna och min ved ligger i den häraden.
 
Jag är nog mest ovan av att all ved är av ungefär samma dimension, hemma eldade vi kakelugnarna med alla grenar/kvistar från trädgården utöver spillvirke och kluven ved så tände fanns redan i vedhögen. Eftersom jag tidvis klöv all veden med yxa så tyckte jag den metoden var utmärkt.:crysmile:
 
Jag har bultar fast min i en huggkubbe för att få bättre höjd. Jag använder den i och för sig inte inomhus. Den lilla hammaren som följer med är ersatt med en handslägga. Vedhuggning är ingen aktivitet jag skulle göra inomhus. Tändveden kan man klyva samtidigt som den andra.
Märks kanske att jag bara trivseleldar. :)
 
Tomture61
G gerogwaa skrev:
God dag.
Jag har köpt en Kindling cracker från shopen här inne som jag kommer att använda inomhus, framför kakelugnen för att spänta tändved.
Eftersom en del av björkveden kan vara lite grövre (uppåt 10 cm i diameter) blir det ibland en del krafter som hamnar ner på golvet när man hamrar på uppifrån för att klyva biten. Jag funderar på att ha nån typ av "plattform" eller annat att ställa den på för att sprida kraften över en större yta och på så sätt skydda golvet under, men kommer inte på hur jag skall göra det. Är det någon som har ett tips eller två vore jag tacksam.
Kanonprodukt i övrigt.

Tack på förhand!

Roger
Skulle aldrig komma på tanken att hugga ved I bostaden, blir alldeles för skräpigt av detta .
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.