Hej!

Jag håller på att bygga badrum i ett äldre timmerhus med torpargrund. Jag har lagt avlopp och tappvatten i krypgrunden (tappvatten i isolerade pex rör-i-rör i en frigolitisolerad ränna), och tänker ha plastmatta som beläggning på väggar och golv i badrummet. Jag kommer att göra allt utom ytbeläggningen (plastmatta o spackling av fall).

Mina frågor:

- Jag tänkte behålla det ursprungliga plankgolvet, som är otroligt kraftigt och stabilt (45 mm tjocka plank). Men vad lägger jag ovanpå detta? Vad skall jag använda för skiva inför den spackling jag tänker låta mattläggaren göra? Och hur mycket bygger skiva plus spackel ovanför plankgolvet (så att jag drar upp rören tillräckligt)?

- På väggarna sitter sedan tidigare gips, och det kommer att bli en ny vägg där jag tänkte mig gips plus osb. I taket sitter gips. Fungerar detta som underlag för ett tätskikt bestående av plastmatta?

– Mattan som golvläggaren sätter upp brukar nå drygt två meter har jag förstått, vad har man ovanför den (takhöjden är 280 cm), och vad har man i taket?

Mvh,
Samuel
 
  • 05190001r.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill hålla dig till byggnormen så måste du sätta skivor utan organiskt material, dvs gips med papp är inte godkänt. Det borde kommit ut nytt material under det senaste halvåret så jag ska nog inte rekommendera någon speciell skiva. Kolla på en bra byggmarknad. Montera skivorna på vägg och golv, i taket kan du ta traditionell gips och måla med våtrumsfärg. Sätt matan upp till tak för att undika horisontella skarvar där vatten kan ligga.
 
Tack för svaret!

Av det jag läst (bl a här på forumet) verkar det dock vara så att våtrumsmatta är ett säkert/bra ytskikt, och skador ovanliga även om man använt gips som underlag. Är det så, eller har jag missuppfattat detta?

Anledningen till att jag tvekar är att det innebär väldigt mycket mer jobb och även kostnader att byta ut all befintlig gips, och dessutom har jag redan lyckats köpa vanligt gips som inte går att lämna tillbaka :-|

Vad gäller golvet undrar jag om det är ok att använda det ursprungliga plankgolvet, fastän det ju väl rör sig en del? Fungerar det i och med att man lägger en skiva ovanpå, och skall isåfall denna skiva ligga "flytande", dvs ej skruvas fast i plankgolvet under?
 
Vi har dusch/toa i ett äldre hus, plankgolv med spånskiva och därefter våtrumsmatta. Det har funkat bra i 15 år hittills.
 
Jag bygger också badrum i timmerhus, fast under badrumsgolvet har jag vanliga golvreglar och spånskiva. Bland det viktigaste tror jag är att man ser till att golvskivan invid väggarna är skruvad i en golvregel som i sin tur är starkt fixerad vid den stock eller regel som väggskivan är skruvad i nertill. Om man ska fästa i breda golvplankor gäller det att undvika att fästa nära ytterkanten där ev. fuktrörelser blir som störst.
Jag har också tätare med skruvar nertill på väggskivan, för om timmerväggen får fuktrörelser i höjled, är det mycket bättre om det släpper i skivans ovankant.
Hans
 
Hmm, tänkvärt... Kurtivan ger mig hopp, och Hans ger mig bryderier :)

Det där med fler skruva i nederkant låter vettigt, fast i vårt hus är det mycket tjocka, stående plank (35 mm gissar jag) utanpå timret och sedan gips, så de rörelserna blir nog i sidled av att planken rör sig. Å andra sidan är det inga tendenser till sprickor i det gips som redan sitter där och har suttit där i 30 år.

Menar du att jag skall dra skruvar igenom skiva, plank och ned i regeln på golvet? Och bara kring väggarna då? Skulle en lösning kunna vara att förborra med en borrstorlek som gör att skruven inte får fäste i plankgolvet, men i regeln under (man borrar alltså inte i regeln)? Då finns det en möjlighet för golvplanken att röra sig lite, utan att skivan berörs?
 
Med stående plank på väggen blir det mindre risk för rörelser i höjdled.
När det gäller golvet menar jag att det beror på hur golvregeln närmast väggen är fixerad i väggen. På bilden ser man en golvbjälke intill den bakre väggen och man ser en grundsten. Ligger timmerväggen på samma grundsten? Om golvbjälkarna har egna grundstenar finns ju en kanske risk för rörelser i höjdled pga tjäle? Och är den golvbjälken fixerad i timmerväggen eller kan den röra sig i sidled jämfört med väggen? Går det att fixera den bättre mot timmerväggen tex. med vinkeljärn?
Plastmattan tål ju lite rörelser och jag tror inte det är stor risk för problem till att börja med. Dock åldras ju plastmattan och krymper en del och får man då rörelser åt motsatt håll som krympningen, så blir nog livslängden på mattan kortare än den annars skulle varit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.