Tjena! Hur tjocka bör reglarna vara i ett golv när man ska lägga golvvärme? Har 45*200 som jag tänkt använda till detta! Räcker det? För isoleringens skull tänker jag.
Tacksam för svar/ J :confused:
 
Jaha... 40 duktiga byggnissar har läst men ingen kan svara? Eller orkar kanske inte? Men då vet jag ju i alla fall hur jag ska bete mig här på forumet! Bara läsa allas inlägg, men svara på nåt: ajajaj, farligt, farligt/ besviken rutan1
 
Är det en torpargrund eller en övervåning? Man vill ju vara säker på det man svarar på och tyvärr så får iaf inte jag in din fråga riktigt. Du ska alltså regla upp ett golv och på det golvet vill du ha golv värme?

Sen brukar det vara 195*45 ja, Men där finns andra aspekter också som bärighet, spännvidd osv. Då kan det finns bärande väggar som man kan bygga som stöttar upp bjälkarna tex om det blir för långt avstånd till bärpunkter. i det fall som jag beskrev nu så brukar det oftast ett andra våningsplan. Det finns även olika kvalite på virke.


Beskriv lite bättre vad du är ute efter så kommer du få mycket bättre svar, Inga sura miner, de e ju fredag :)
 
Tack Danne213.. Ok mina uppgifter kanske va knapphändiga, men det är ju bara ett mått på reglar jag behövde! Det fick jag nu av Dig! Torpargrund och botten plan är det.. Frågan var väl just för hur mycket isolering det är rimligt att lägga när det skall bli golvvärme där! Inga sura miner mer ja lovar ;)
 
45-195 alt. 45-220 är väl ett ganska normaltjockt golvbjälklag ja.. Ju mer ju bättre såklart.
 
vad förslags golvärme ?
hur tjocka rör '?
villket system ska du använda för o lägga de ?

sådana saker spelar stor roll även de för hur mycke isolering du behöver.
 
VIll man ha hjälp så skadar det inte med lite artighet heller.
Vill du ha snabb hjälp så ring en konstruktör.
Forumet bygger på frivillighet och då får man helt enkelt ta det lite lugnt
/Mats
Moderator
 
Ja jag gick på lite hårt, sorry
 
Är det verkligen nödvändigt att ha golvärme på 2:plan om man har golvv'rme på 1.a plan? Många säger att det räcker med golvärme i nederplan för att det ska stiga upp till överplan och ändå bli tillräkligt varmt alla fall på hus i mellansverige?

Rätta mig om jag har fel, detta är bara vad jag har hört.

M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.