Har nu rivit hela källaren på grund av nergjutna golvreglar i trä som blivit fuktskadade. Källaren skall nu klinkas med golvvärme istället och därför har jag nu fått bort nästan allt organiskt material.

Det satt nergjutna golvreglar, varpå det var spikat tvärbalkar som bar upp spånskiva som det sedan låg plastmatta på. Totalt 100m2 yta har nu rivits upp.

Dessvärre upptäckte jag att två av golvreglarna är gjutna UNDER vår öppna spis. Jag har fått bort allt förutom precis bitarna som ligger under spisen. Likadant med en annan golvregel som verkar ha gjutits snett så att den försvinner en liten bit under betongväggen på ett ställe. Denna går inte heller att bila bort utan att ha sönder väggen.

Eftersom det nu skall isoleras och sedan gjutas upp åtminstone 60mm så vill jag ju verkligen inte göra en tabbe. Vad tror ni om dessa regelbitar under spisen och i väggen? Självklart vill jag ju ha bort reglarna, men hur? Om jag INTE väljer att ta bort dem, vad tror ni om riskerna med vidare fuktlukt genom betong och klinker?
 
Hej! Kolla om du inte kan borra och sätta in borakol kapslar boren löser sig med fukt och vandrar in i trät och därefter kan inte reglarna suga upp vatten. Nu är det många år sedan jag använde sådana kapslar så jag vet inte hur det ser ut idag men då använde vi de för att konservera gamla fönster på k-märkta hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.