Hej,

Jag letar efter efter någon sorts element jag kan ha infällt i golvet framför mitt helisolerade vikparti (4,80m) för att förhindra att det ev blir kondens. Nu har jag precis satt in vikpartiet, så jag vet inte än om det kommer bli kondens. Men jag tänkte det är lika bra att vara säker. Jag har dock inte vattenburet system utan måste ha något som drivs av el.

Jag har googlat som attans och letat här på forumet, men kan inte hitta något alternativ för el. Men det måste väl finnas något sånt? Någon som har hört talas om något?

Danne
 
Det är alltså helt obefintligt med golvkonvektorer för el? Ingen som vet något?
 
Nej, jag har faktiskt inte hittat något. Jag tycker det känns sjukt konstigt att det inte finns en uppsjö av sånt... Jag var i kontakt med några olika för att få råd hur jag kunde göra. De hade alla samma lösning - att bygga ett vatenburet system i miniformat som värmdes upp av el. Men jag tyckte det lät omständigt. Men det du hittat verkar ju vara precis så som jag letat efter! Har du fått något pris? Mycket intressant!
 
FX175 kostar 2-3000 kr inkl moms för 115 och 165 modellerna (jag har just beställt, men kommer inte ihåg det exakta priset). Effekten är ju inte jättehög, men förhoppningsvis tillräkligt för att motverka kallras.

De rekommenderar kungsprofiler för gallret som ligger ovanpå. Där har jag fått ett pris på 2000 kr plus moms och frakt för ett galler i obehandlad ek (så gallret blir dyrare än själva elementet :).
Sen behöver man bygga en låda i icke brännbart material (gips går bra), men det bör väl inte vara så komplicerat.
 
Notera dock att du behöver en "grop" som är 12 cm djup för att få plats med elementet, så kanske inte helt självklart om du inte samtidigt skall lägga nytt golv.
 
Ja, de hade jag också kontakt med, men de återkom aldrig trots upprepade försök:(

Jag har nivells golvreglar, så jag klarar 12 cm i höjd, och har förberett med el till stället där det är tänkt den ska sitta. Tyvärr blir det ju en del jobb ändå att få det installerat nu i efterhand. Men, grymt bra att du hittat det! Tack så mycket!
 
Jag har just fått en offert från thermogroup (de svarade inom 24 timmar). Men de är väldigt dyra tycker jag.
Deras element kostar 610 pund plus moms och frakt per meter.
Effekten är dock ganska bra. Man får först räkna bort ca 25 cm, sen får man 4,3 W per cm. Om jag räknat rätt är motsvarande siffror för värmelisten jag nämnde ovan att man först får räkna bort 10 cm, sen får man 1,75 W per cm.
Dvs priset för thermogroups lösning är ca 3 ggr högre än värmelist, men ger samtidigt runt 3 ggr högre effekt.

Jag har mailat det som jag tror är den tyska producenten (http://www.moehlenhoff.info/index.php/699/Electric_System_Convector) av Thermogroups lösning för att se om det finns några tyska återförsäljare där det kanske kan vara billigare.

Har även hittat dessa lösningar (tror de skiljer sig från Thermogroups:
http://www.trenchheating.com/electrotrench-unit.php
http://www.kampmann.co.uk/products/trench-heating/
 
Nu har jag fått prisuppgift från Milton Megatherm A/S som säljer samma som ovan (ESK 180), men baserade i Danmark och säljer till Sverige.
Ett ESK 180, 150 cm kostar 8700 SEK (inkl moms, exkl frakt som är ca 3000 sek inkl moms) och ett ESK 180 på 75 cm kostar 4200 SEK.

Dvs ca 40% "billigare" än den engelska leverantören.

Om man väljer att få det levererat utan galler (det är ett aluminiumgaller och själv tänker jag iaf köra på ett ekgaller från Kungsprofiler) så kan man dra av 850 SEK (inkl moms) per meter. Det är dyra element, men samtidigt sparar jag en del jämfört med värmelisten eftersom ESK kommer med en färdig låda, och jag därmed inte behöver be byggarna att bygga en.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.