Hej på er.

Nu har vi satt igång med projektet att byta ut våra gamla golv á la tidigt 70-tal och tänkte samtidigt passa på att lägga ner vattenburen golvvärme.

Alla golv består av uppreglade golv på ett mellanbjälklag av betong ovan en krypgrund.
I vardagsrummet låg det en riktigt illa behandlad ekparkett (bortom all räddning :( ).

Vardagsrummet 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrummet 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni kan se så är regelverket uppbyggt på spikreglar som ligger dikt an mot betongen.
Det syns lite bättre på dessa bilder

Vardagsrummet 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrummet 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det luktade inte rosor direkt när jag bröt upp det gamla golvet, men inte heller så att det vände sig i magen. Det luktar definitivt inte mögel utan snarare gammalt och instängt.

Jag har läst mig till att tryckimpregnerade spikreglar direkt mot betongplatta är dåligt, då det tryckta virket börjar lukta efter en tid om det utsätts för fukt. Nu är det så att jag inte har en betongplatta mot mark, utan ett mellanbjälklag mot en krypgrund, så rimligtvis bör dessa reglar inte utsättas för fukt på samma sätt.

Nu är det så att jag är i valet och kvalet om jag skall bryta bort hela regelverket för att få bort spikreglarna?
Vad tycker ni?
 
Efter en hel del tänkande kom jag fram till att det inte kommer att komma ett bättre tillfälle att ta bort spikreglarna, så efter ett par timmars slit så - Voila!

Vardagsrummet 5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kommer nästa vägskäl: Skall jag bygga ett isolerat regelverk som bär golvet eller skall jag använda mig av en flytande konstruktion på cellplast?
Tanken var att jag skulle lägga ett flytande golv, men underlaget var mycket mer ojämnt än jag räknat med.

Om jag skall bygga en regelkonstruktion, hur skall jag palla upp reglarna utan jag återigen bygger en riskkonstruktion? Syllpapp? Plastbrickor av något slag? :confused:

Om jag skall lägga ett flytande golv, hur skall jag då jämna av underlaget? Flytspackel? Avjämningssand? :confused:
 
Hallå
hur har det gått ?
ska själv göra nå liknande snart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.