Hej... :-[

Nu har jag sökt och sökt med sökfunktionen i en vecka för att hitta en gammal tråd, men lyckas inte. Därför måste jag ställa frågan igen... :-/

Det jag undrar är vad det var maximala tyngde på en kamin i ett Älvsbyhus. Alltså, hur mycket kan jag belasta golvet?
Även på ovanvåningen om någon vet.
 
det är bara o ringa kundtjänst på ähus o fråga.. ;)
vår väger typ 150-180kg.. funkar fint.. ;D
 
Hej!
Jag tror det är 2-300 kg. Vi har satt in en 1900 kilos Munkspis med 11 meter rökgångar. Vi gjöt ett fundament i grunden som vi murade upp en lecamur på. Den fyllde vi med sten och singel och ett fundament till med armering i. Nu står spisen stadigt och vilken värme med en eldad brasa per dag! Helt kalasotroligt! Som sagt, det är ju bara att ringa Älvsbyhus och fråga! Lycka till!
;) /Ulle-Bella
 
Beror väl väldigt mycket på hur stor yta foten har. En del står på en smal pelare och en del har rätt så bred fot. Har man sen trägolv, tror det gäller för nästan alla golv igentligen så måste du ha en platta under spisen..glas, plåt, klinker.. så kommer vikten att fördelas över en ännu större yta.

Humlevägen skrev:
Hej!
Golvet på nedre plan klara max 350 kg pga bjälklagret. Vet ej hur det är på övervåningen men borde ju vara samma maxvikt. Vi ska mura upp en täljstenskamin och har därför gjort ett ordentligt fundament eftersom den väger över 2 ton.
350kg fördelat på hur stor yta då? Asså vad räknar man det på?


Är det någon som är hejare på matte? De va länge sen man gick i skolan :)
Har funderat över ungefär samma grej fast med mitt akvarie. 540 liter.. Det är 150cm långt och 60cm brett o 60cm högt. Tomt väger det ca 70-80 kilo.. till det ska det ca60 kilo grus, 40 kilo rötter, bänken 40 kilo. Bara att räkna hur mycket vatten det går i och lägga ihopa allt + lite diverse som pumpar, material i skåpet (egenbyggd bänk) och heltäckande armatur.. En himla massa kilo. Detta fördelat på 6 ben som är 10*10cm, ett i vardera hörn och 2 på mitten (fram o bak).
Hur mycket vikt blir det per ben?
 
själva har vi ett akvarie på 375L på nedre planet.. väger säkert upp emot 500kg totalt.. på en yta som är 1,5m * 0,5m.. funkar fint sem något år tillbaka.. ;)
som jag ser det gäller det bara att se till att alla tunga prylar inte står på samma reglar. ;) ska in med ett större bubbelbad sen på ovanvångingen.. har kollat med ähus.. inga problem..
 
Fick svar idag fr Ä-hus säljare att bjälklaget klarar 450 kg (Höner). Antecknade det direkt på pappret så frågan är om jag eller Humlevägen fick fel uppgifter?
Frågade tyvärr inte hur det var med övervåningen.
Hurvida det står till med Benny_o_Linas påstående kan jag inte svara på men håller med om att frågan är logisk och relevant!
;)
 
Du frågade inte på hur stor yta dom räknar vikten.. 350 kilo är ju inte så värst mycket men på hur stor yta e kanske frågan osse..
Ställ 4 pers på vardera 100 kilo vid varran så ska de ju inte vara risk. Det beror ju helt å hållet på va man ska ställa för nått på golvet.. hur stor yta vikten fördelas på..
En spis på 2500 kilo är mycket så de e ju klart det behövs förstärkas då.
 
jag la 20 stycken 10 mm spånskivor (1220x2440) på övervåningen mellan 2 takstolar. Efter ett tag började taket svikta på undervåningen. :surprised:

Så jag lade dem på tvären istället och nu sviktar inte taket längre :-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.