Jag ska lägga Platon Blå på ett betongkällargolv och när jag började bryta upp det befintliga golvet (har hunnit halvvägs) så ser jag att det lutar inåt. Det är på originalritningen ett garage så jag förväntar mig att även hitta en golvbrunn innan jag är klar.
För att jämna ut det har de använt sand innan de lagt dit frigolit följt av spånskiva.

Min fråga är om hur jag kan/bör göra för att få ett jämnt underlag för mitt golv? Ta i beaktning att jag är j-vligt snål och har ont om tid :)
 
S Snespikarn skrev:
Jag ska lägga Platon Blå på ett betongkällargolv och när jag började bryta upp det befintliga golvet (har hunnit halvvägs) så ser jag att det lutar inåt. Det är på originalritningen ett garage så jag förväntar mig att även hitta en golvbrunn innan jag är klar.
För att jämna ut det har de använt sand innan de lagt dit frigolit följt av spånskiva.

Min fråga är om hur jag kan/bör göra för att få ett jämnt underlag för mitt golv? Ta i beaktning att jag är j-vligt snål och har ont om tid :)
Flytspackla med ett spackel för utomhusbruk. Biltema har ett som funkar bra och som inte kostar skjortan.
Det kostar några hundra (beroende på åtgång). Det går rätt fort när man väl börjat.
 
L largab skrev:
Flytspackla med ett spackel för utomhusbruk. Biltema har ett som funkar bra och som inte kostar skjortan.
Det kostar några hundra (beroende på åtgång). Det går rätt fort när man väl börjat.
Om jag stöter på en golvbrunn, vad gör jag med den i så fall?
 
S Snespikarn skrev:
Om jag stöter på en golvbrunn, vad gör jag med den i så fall?
Jag skulle plugga den och spackla in den. Se dock till att den inte fylls med spackel så ev avloppsrör täpps till under golvet.
 
Och med plugga bör menas att du tar bort golvbrunnnen och tätar med en propp. Inte bara stoppar i en trasa och spackla över som kan läckage och luktproblem.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
S Snespikarn skrev:
[länk]

Antar att det är den du menar?
Men försöker förstå om det är så att den verkligen är lämplig i en källare som ju alltid har fukt i sulan...
Men fukt är det ju överallt. Du skulle ju lägga Platon ovanpå... Vad kan hända? Det möglar ju inte iallafall.
Kolla kiilto multiplan. Det ska nog tåla tillskjutande fukt.
 
S Snespikarn skrev:
Jag ska lägga Platon Blå på ett betongkällargolv och när jag började bryta upp det befintliga golvet (har hunnit halvvägs) så ser jag att det lutar inåt. Det är på originalritningen ett garage så jag förväntar mig att även hitta en golvbrunn innan jag är klar.
För att jämna ut det har de använt sand innan de lagt dit frigolit följt av spånskiva.

Min fråga är om hur jag kan/bör göra för att få ett jämnt underlag för mitt golv? Ta i beaktning att jag är j-vligt snål och har ont om tid :)
Om man lägger Platon Blå och sen spånskiva måste/bör man ha Platob Uppvik och om man har det måste man då ha Platons lister?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.