Tänkte nu oljebehandla vår nya furutrapp efter att ha lutat den.
Då jag har småbarn och en fru som är känslig för starka dofter skulle jag gärna undvika att huset luktar lösningsmedel i flera veckor.

Färger finns ju som i princip är helt doftfria men jag har inte så mycket erfarenhet av träolja, har en känsla av att det kan skilja sig rätt mycket mellan olika fabrikat?

Någon som har provat nån träolja som var relativt "snäll"?
 
Okokt linolja.
 
Oldboy skrev:
Okokt linolja.
Hmm, blir inte okokt linolja kladdigt?

Har surfat runt lite mer och hittade en leverantör som heter Färgriket som hävdar att deras golvoljor ska vara väldigt lukt- och giftfria, men naturligtvis svårt att veta förräns man provat.
 
Osmo är i princip luktfri
 
TrollMann skrev:
Osmo är i princip luktfri
Ja, det är lite konstigt för det har jag också för mig. Jag hårdvaxoljade nämligen ett litet bord för ett par år sedan och har bestämt för mig att det var just Osmo jag använde (fast inte 100% säker) och den var väldigt mild i lukten. Men när jag surfade runt lite hittade jag följande tråd
http://www.byggahus.se/forum/golv/139677-olja-golv.html
Där det var någon som skrev att
sin skrev:
Osmo luktar tyvärr som en färgfabrik när man lägger på den, men ska dock vara helt naturlig och giftfri när den väl torkat.
vilket jag tyckte lät konstigt.

Har du själv erfarenhet av Osmo och vilken produkt använde du då isåfall?
 
Hmm, blir inte okokt linolja kladdigt?
Det tror jag inte. Det torkar nog till torrt tillstånd, men måhända tar det några timmar längre tid.
Har själv aldrig oljat något inne så jag vet inte.

Men det är ju enkelt att prova på en överbliven brädstump som man tar in.
 
bjolo360 skrev:
Ja, det är lite konstigt för det har jag också för mig. Jag hårdvaxoljade nämligen ett litet bord för ett par år sedan och har bestämt för mig att det var just Osmo jag använde (fast inte 100% säker) och den var väldigt mild i lukten. Men när jag surfade runt lite hittade jag följande tråd
[länk]
Där det var någon som skrev att

vilket jag tyckte lät konstigt.

Har du själv erfarenhet av Osmo och vilken produkt använde du då isåfall?
Jag använde osmo hårdvaxolja på trappen till övervåningen, köksbänken och ett stort bord. Av alla oljor tycker jag den luktade klart minst och som hårdvaxolja helt överlägsen andra produkter;-)
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
TrollMann skrev:
Jag använde osmo hårdvaxolja på trappen till övervåningen, köksbänken och ett stort bord. Av alla oljor tycker jag den luktade klart minst och som hårdvaxolja helt överlägsen andra produkter;-)
Det låter ju riktigt bra, du tyckte inte trappen blev hal av hårdvaxoljan?
 
Vi har använt färgrikets golvoljor för några år sedan och den luktade inte mycket. De kan ju ha ändrat den men det tror jag inte. Vad som är viktigare än just lukten är ju dock innehållet, att det inte luktar är ju inte samma som att det är ofarligt.
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Det finns en tysk olja som heter Akzent 100, från den tyska tillverkaren Loba, som har 100% "torrhalt", vilket betyder lösningsmedelsfri och inget avdunstande.

Jag har använt den med framgång vid två tillfällen. Gillar den skarpt.
http://imgur.com/a/QRgg4#0

Jag köpte första gången från en svensk grossist; men när de sedan inte hade den längre köpte jag den andra gången direkt från tillverkaren i Tyskland

http://www.loba.de/
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Den var inte speciellt hal, använde sidenmatt så det kanske bidrog. Trappen har jag inte oljat om på 2 år och det finns inget behov än på 2 år till tror jag.... Diskbänken har behov nu där vi arbetar men är som nu runt ho och spis. Bordet tror jag inte behöver oljas om någonsin, iaf inte på 40 år!
 
Redigerat:
TrollMann skrev:
Den var inte speciellt hal, använde sidenmatt så det kanske bidrog. Trappen har jag inte oljat om på 2 år och det finns inget behov än på 2 år till tror jag.... Diskbänken har behov nu där vi arbetar men är som nu runt ho och spis. Bordet tror jag inte behöver oljas om någonsin, iaf inte på 40 år!
Tack för svaren, jag såg att det fanns matt, halvmatt, blank och sidenmatt och blev lite förvirrad. Vet du om sidenmatt är mattare än matt eller var den ligger i skalan?

Edit: Nevermind, hittade svaret själv, i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/205175-efterpolera-osmo-sidenmatt.html
Matt är det "mattaste"... Inte helt intuitivt :rolleyes:
 
Redigerat:
bjolo360 skrev:
Tack för svaren, jag såg att det fanns matt, halvmatt, blank och sidenmatt och blev lite förvirrad. Vet du om sidenmatt är mattare än matt eller var den ligger i skalan?
glanstal
2-3HelmattTakfärg
5-7MattVäggfärg
10MattLackfärg
15SidenmattLackfärg
20HalvmattVäggfärg
40
Halvmatt
Lackfärg
50HalvblankLackfärg
70BlankLackfärg
90HögblankLackfärg
 
Redigerat:
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Vilken vill man ha på ett köksgolv av fura då? Kan tänka mig att blank är mest motståndskraftig och att matt ser mest naturligt ut.
Nån sorts lut som rekommenderas?
 
KungAnka skrev:
Vilken vill man ha på ett köksgolv av fura då? Kan tänka mig att blank är mest motståndskraftig och att matt ser mest naturligt ut.
Nån sorts lut som rekommenderas?
Hade ett kök med massivt furugolv förut.
Jag använde vitljut + vitolja + sedan en hårdvax (ja, alltså inte en hårdvaxolja, utan en vax som man fördelade ut med spackel).

Det blev bra, och väldigt tåligt, i köket.
http://www.loba.de/produkte/fussbod...lid-oelsysteme/product/hs-akzent-100-wax.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.