Håller på att inreda vinden i ett mkt gammalt hus. Konstruktionen är helt diffusionsöppen idag, både neråt och uppåt (vinden är idag helt oisolerad). Huset har väggar av lersten och träbjälklag samt krypgrund. Fuktförhållandena i krypgrunden är inte helt idealiska (skall ses över så småningom), så på bv har jag bara trägolv utan lack eller något, vilket fungerar bra ur fuktsynpunkt.

När jag nu skall inreda vinden tänker jag använda en "vanlig" metod med mineralull och diffspärr. Golvet på vinden består idag av ett svagt trägolv som måste förstärkas. Jag råkar ha tillgång till en ansenlig mängd 15 mm form-plywood och funderar nu på att lägga form-plywood som förstärkning över hela vindsgolvet och sedan lägga ett enklare tunnt trägolv ovanpå, vilket borde fungera bra ur hållbarhetssynpunkt.

MEN frågan är vad som händer fuktmässigt? Form-plywooden är ju tät, så ovanvåningens golv (läs bottenvåningens tak) får ett tätt skikt. Bägge utrymmena är ju tänkta att vara uppvärmda och någon direkt isolering finns inte i mellanbjälklaget, bara lite sand och kalk.

Vad tror ni?
 
Staffans2000
Om du skall ha en trappa upp till andra våningen, så tar den fuktiga luften den vägen. DVS. pga.
trappschaktet får du en god ventilation mellan våningarna, så tillvida ditt hus inte är stoooort.

Alternativt kan det vara en bra plats för "slutförvaring" av svärmor, ifall du ej har något källarvalv lämpligt för igenmurning. i så fall behövs sannorlikt ett "luftigare" mellanbjälklag då förbindelsen mellan våningarna endast är av temporär karaktär.

Vänliga hälsningar: Edgar Allen Poe
 
Hm, jag fattar nog inte vad du menar med slutförvaringen....?

Jag har en trappa, men det är ett mycket litet "schakt" då trappan är av hönsa-stege-typ:). Huset är mkt gammalt och består av små rum, dvs det är inte precis fri luftväxling på bv. Jag är orolig att fuktig luft stiger upp i mellanbjälklaget och sedan stannar precis under form-plyfan innan vindsgolvet...?
 
Staffans2000
Varm luft stiger den lättaste vägen, dvs uppför trappan till andra våningen.
Då mellanbjälklaget ej har en kall sida, bildas ingen kondens.

Jag hade med gott samvete använt skivorna.

Om det varit en yttervägg däremot, hade det varit en ohemul metod.

Vänliga hälsningar: Staffan
 
Staffans2000
Ilam skrev:
Hm, jag fattar nog inte vad du menar med slutförvaringen....?
Jo. Om du tänkt dig att placera svärmor eller dylik, uppe på vinden skulle trappan bara vara öppen temporärt.

Vid sådan lösning, utan förbindelse mellan planen. Är en luftigare konstruktion att föredra.

Vänliga hälsningar: Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.