Idag har jag klinkergolv i hall och kök samt trägolv i vardagsrum och sovrum, vilket jag trivs mycket bra med.

När vi nu bygger hus med öppen planlösning mellan hall, kök och vardagsrum så har vi svårt att hitta en bra lösning.

I hallen ska vi ha klinker. Där kan vi avgränsa mot trägolv i vardagsrum med en trälist.

Om vi ska ha klinker i köket har vi svårare att se var det finns en naturlig gräns mellan kök och vardagsrum. I köket är det inte lika roligt att ha lister att snubbla på.

Vad säger "panelen" om parkettgolv i kök? Håller det i längden? Ska jag välja någon speciell ytbehandling?

Ett alternativ är att bara lägga in en meter klinker framför köksskåpen och sedan köra trä, men hur gör man en snygg övergång där? Med tanke på hur mycket vi kommer att röra oss i köket vill vi absolut inte ha en massa övergångslister där.

Funkar det med silikonfog emellan klinker och parkettgolv? Det blir nog inte så bra när trägolvet rör sig va? Vi tänker oss typ 2-stavs ekparkett.

Titta gärna på den bifogade planlösningen. Alla tips mottages tacksamt (utom att resa en vägg mellan kök och vardagsrum :))
Bottenplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har lagt in 1-stavs ekparkett i köket. Ångrar mig inte. Hållbart och skönt att gå på. Inga repor/märken än så länge och det skall tilläggas att köket verkligen används som ett kök samt att vi har småbarn.

Jag hade alltså kört genomgående parkett i kök, matrum och vardagsrum. Samt klinker i entré.

Ang. övergången mellan klinker och parkett hade jag inte valt silikon. Jag hade låtit det finnas en glipa mellan golven som jag sedan hade täckt med en snygg metallist (eller trälist om man tycker att det är snyggare).
 
Redigerat:
Jag har ekparkett i köket, funkar fint efter 7år. Visst får man vara lite noga och torka upp direkt om man spiller något. Men det gör man ju ändå??

Tänkte även på entrén. Kommer bli blött där på vintern och få blir sockorna blöta när ni ska upp/ner via trappen... Har likadant och det stör mig mer än golvet i köket
 
Har bokparkett i hela huset, utom våtrummen.

Mjukt att gå på och varmt och skönt att tassa iväg till köket för att hämta ett glas vatten.

I köket är det inga problem.
Men i vardagsrummet blir det en del märken av möbler som dras omkring och liknande.

Bok är inte så hårt som jag föreställde mig. Ek är nog bättre, men bok är snyggare :)
 
Vi har mjukfog i övergången mellan parkett och klinkersen i köket och i hallen. Har funkat bra i över 10 års tid nu.

Det där med att det kommer bli blött om fötterna när man ska till trappan kan jag bara hålla med om, vi valde bort ett antal hus just på grund av det när det begav sig för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.