Hej!

Jag ska bygga ett badrum eller kanske ta in en firma men tänka dra vattenrör innan och sånt.
Men golvet är snett för det är ett gammalt hus, kan dom gjuta på snett golv eller bör jag lägga ny spån innan dom börjar gjuta och lägga fall?

För jag vet inte ens vilken höjd badrumsrören ska sticka ut vid golvet 15 cm upp från golvet?
Finns det någon standard? Där 2 rör kommer ut vid golvet?
Och standard för handfatet? Tänkte dra slang i väggen.

Sen vet jag inte hur mycket de gjuter så då blir det svårt att mäta om dom gjuter 5 cm sen så måste jag lägga på det innan.

Hoppas ni förstår ! :)
 
O
Nu hänger jag inte riktigt med i problemet.... Men när man flyter golvet så går det att få det helt plant.... (fördelen med flytspackel...) men skiljer det mycket mellan högsta å lägsta punkten? Isf kanske det är bättra att lägga nytt golv först... Men det finns andra som kan svara p bättre!
 
Man flyter bara några cm (flytspackel är dyrt) och inte för att få det plant i ett badrum utan för att få fall. Utgå från dörröppningen och rita ut det färdiga golvets nivå på väggen (tänk på att klinkern byggen 1 cm) och med lite fall (0.5%, kanske mer beroende på storlek). Du kanske borde bygga nytt golv med spån, eller gjuta upp med EPS cement. Det golvet bygger du ungefär plant med tillräckliga marginaler för att ge plats till fallet (golvbrunnen skall vara lägst och samtidigt ha justeringsmån).

Handfatskanten tror jag bör vara 85 cm över färdigt golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.