Hej,

Har efter en tråkig vattenläcka under julhelgen nu tvingats börja fundera runt olika lösningar... q(;^;)p
Det gäller en utbyggnad med garage, förråd, bastud/dusch/relax. Det är platta på mark utan isolering.

Min första fråga gäller en kommentar som jag fick från försäkringsbolaget ang relaxdelen som renoverades för mindre än två år sedan. Här la vi in en frigolitisolering med infrästa spår för (el)golvvärme. Ovanpå det klinker.
Försäkringsbolagets kommentar var att detta var en idiotisk lösning som skulle dra upp fukt?!
Är detta korrekt?
Kan man inte ha golvvärme när man har platta utan isolering?

Andra frågan gäller förrådet. Här låg en plastmatta som blev totalförstörd. Jag vill kunna nyttja detta utrymmer för diverse förvaring, "snickarbod". Vill kunna gå in med grova och blöta skor, så ska vara oömt. Kommer bara att ha underhållsvärme här via element så ingen golvvärme nödvändig.
Vad rekommenderar ni för golv här?

Tack på förhand,
/Andreas
 
Försäkringsbolagets kommentar var att detta var en idiotisk lösning som skulle dra upp fukt?!
Är detta korrekt?
Kan man inte ha golvvärme när man har platta utan isolering?
Idiotisk vet jag inte, men det är iaf ett gammalt välkänt problem att golvvärme på oisolerad platta förvärrar fuktsituationen. Studier har visat att golvvärmen skapar ökad fuktbelastning pga "omvänd fuktvandring" OM golvvärmen stängs av på sommaren. Fuktbelastningen blir större än om samma golvkonstruktion inte hade haft golvvärme. Den ökade fuktvandringen kan motverkas genom att behålla golvvärmen på året runt men då blir förstås golvvärmen märkbart dyrare i drift.

Läs mer här

Sen ska man kanske tillägga att en konstruktion med mekanisk ventilering (tex Nivell) har större potential att ta hand om den extra fuktbelastning som uppkommer på sommaren om golvvärmen stängs av än t ex ett icke-ventilerat golv. Så det finns ju lösningar med golvvärme och oisolerad platta som kan funka.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.