Hej,

Jag ska lägga golvvärme i hall och badrum men jag vill minimera bygghöjden. Golvvärmen ska läggas med 20mm pex slingor. Jag har läst lite och det verkar som glasfiberarmerat flytspackel är den bästa lösningen. Men nu undrar jag hur tjockt jag behöver spackla.

spackeloslingor.jpg

Frågor till den fina bilden ovan, som för övrigt inte är ritad i exakt skala :)

1. i "ALT 1" Räcker det om jag spacklar 21-22mm? dvs rör diameter + lite till

2a. Kan jag byta ut golvgipset mot en tunn masonitskiva eller annat tunnt material och sedan låta spacklet ta all last? Idag har jag 22mm råspont.

2a. Hur tjock spackellager behövs i sånna fall?

3a i "ALT 2" hur mycket spackel behöver jag här? Optimalt värmeflöde skulle man få om man spacklade direkt på fördelningsplåtarna.

3b. Måste jag lägga diffspärren under rören då eller skiter jag helt i den eftersom spacklet är tätt?

Jag inser att jag behöver lite marginal för att kunna spackla fall. Men exemplet ovan stämmer iaf för hallen där jag inte behöver ha fall. Jag har träbjälklag 60cc.

Tacksam för alla kommentarer.
Hälsningar
Johan
 
Det rekommenderas att avståndet från överkant rör till golvyta är minst 30 mm för att åstadkomma tillräcklig värmespridning.

Wirsbo/Upnor har en beskrivning av lämpliga konstruktioner/montering. Gå en på deras hemsida så hittar du den säkert.
 
Det finns ju golvvärme med 12mm rör också. Om man inte lägger golvvärmen precis runt brunnen så vinner man ju lite höjd också.
 
Ja för det första om nu bygghöjden är viktig för dig varför använder du då 20 mm rör?

Det finns som sagt 12 mm, då är man något begränsad till storlek men till en hall skall det inte vara några problem så länge den är under 40 kvm.

När det gäller flytspackel så är BKR normen 10 mm över överkant på rör, har jag för mig.
För att få bättre bärighet styrka så är mitt råd att lägga med lite armeringsnät i kakan, på det viset kommer det bli en stark konstruktion.

LK har färdiga kit som du kan hitta här:
http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=33_35
 
Ska du ha plåtar på golvet måste du ha en fiberduk över slangen, viker upp på väggarna å runt brunn å avlopp, ska ligga en lite foam remsa mot vägg oxå så det blir en flytande konstruktion.
Maxit har kommit fram till att aluminiumplåtarna äts upp med tiden å då blit golvet bomt .
Spackla med 4320 å när golvet är gång bart rollar du primer på golvet eller täcker det med plast så du förseglar fukten i golvet.
För annars torkar det för fort å det blir en resning ut mot väggarna på spackel kakan som senare kommer att knäckas.
Å minimum är 25 mm spackel för en godkänd konstruktion.
Alltså 25 mm vid brunn!

MVH Linus
 
Skulle jag göra ett golv med vattenburengolvvärme så skulle jag antingen gjuta in rören i betong el. rot bruk beroende på hur bråttom det var, såga ner reglarna 2-3cm regla på sidorna av golvreglarna lägg i råspont plasta armering naja golvrören gjut 6-8cm

eller använd http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=1940 skruva 22mm spån armeringsnät i botten och min 12mm? (beroende på spackel)
 
Hej,

och tack för svar!

För mig verkar det som det blir alt 2. Jag har kvar min gles panel och lägger 20 rör som vanligt i plåtar. Ovan rör och plåt så lägger jag plast duk över hela ytan och upp mot väggarna/avlopp. Sedan flytspacklar jag 25mm och primar när det är gångbart. Sedan på med klinkers...
Verkar enkelt.

I hallen där jag inte behöver fall, finns det ingen hård skiva jag kan använda istället för att spackla? Har nått svagt minne om "masterboard", kan det vara något?
 
Limma vanligt golvgips, inte skruva!!!!! Limma med maxit 616 sen kan du lägga klinker direkt på det!
 
Tack för svar smidifix, några funderingar.

Måste jag ha diffspärr då jag ska limma golvgips och sedan kakla. Eller ska jag limma direkt på värmefördelningsplåtarna?

mvh
Johan P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.