I lägenheten vi köpt ligger en fin originalparkett från 1954 i vardagsrummet. Säljaren slipade den före försäljning, och den har nog slipats några gånger tidigare och kanske även dragit ihop sig med åren. Det har nämligen blivit en ganska rejäl glipa mellan golvlisten och golvet, på runt 5mm skulle jag gissa – den förra säljaren har dolt dem genom att spika dit en list av den typ man använder då man lägger nya golv ovanpå gamla och inte ids byta golvlisterna.
Det är jättefult tycker jag, och skulle gärna vilja ha en bättre lösning. Men vilken? Ska man byta ut alla golvlisterna helt enkelt så att de ligger mer i kontakt med golvet? Och hur mycket kan det finnas kvar av parkettgolvet tro? (Har försökt mäta men det är svårt.) Dvs måste man kanske ändå lägga något nytt golv så småningom?

Några tips?:)
 
Vad har du för golvlist? Är det släta (vita) så kan du ju lyxa till det och köpa stora, mönstrade dito, som du sågar ur för den befintliga listen i klyvsågen. Så smack på bara.

Har du breda original allmoge redan idag, kan man fräsa ur en profil som ansluter till den du har och komlettera med framför, sen målar man, då ser det ut som en enda maffig golvlist.

Eller så tar du väck det gamla, och sätter dit nya lister istället.
 
Det låter konstigt att någon lyckats slipa golvet under listerna, det kanske är så att det legat en matta tidigare som rivits ut men golvlisterna blivit kvar. Så det kanske är första gången golvet slipats.
 
Niclas Jonsson skrev:
Vad har du för golvlist? Är det släta (vita) så kan du ju lyxa till det och köpa stora, mönstrade dito, som du sågar ur för den befintliga listen i klyvsågen. Så smack på bara.

Har du breda original allmoge redan idag, kan man fräsa ur en profil som ansluter till den du har och komlettera med framför, sen målar man, då ser det ut som en enda maffig golvlist.

Eller så tar du väck det gamla, och sätter dit nya lister istället.
Det är ju släta vita 50-talslister, så jag vill nog helst behålla stilen. ;) Kanske bäst att ta bort listerna alltså?
 
pbengtsson skrev:
Det låter konstigt att någon lyckats slipa golvet under listerna, det kanske är så att det legat en matta tidigare som rivits ut men golvlisterna blivit kvar. Så det kanske är första gången golvet slipats.
Det har jag svårt att tro, golvet är original och även listerna, det är jag ganska säker på. Jag har inte sett hur det ser ut överallt eftersom de spikat nya fula lister över glipan, men på några ställen syns det. Jag gissar att det just är glipan som gjort att de spikat över dessa lister.:S
 
Oavsett kan man ju inte slipa ett golv under listerna...

Möjligtvis kan golvet ligga på grus om det är en gammal lägenhet och grusen kan ha packat sig så det sjunkit ihop och bildat en springa...
 
Är golvet fint idag?

Så lär det inte behövas slipas de närmaste tio åren.

Om du byter listerna så är det stor risk att putsen följer med på en del ställen, men allt ska kanske renoveras ändå?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Oavsett kan man ju inte slipa ett golv under listerna...

Möjligtvis kan golvet ligga på grus om det är en gammal lägenhet och grusen kan ha packat sig så det sjunkit ihop och bildat en springa...
Nej jag vet inte riktigt hur det ser ut eftersom vi inte tagit bort alla extralisterna. Fast det är ganska säkert betong under. Är det inte träet som dragit ihop sig då?
 
Tiger79 skrev:
Är golvet fint idag?

Så lär det inte behövas slipas de närmaste tio åren.

Om du byter listerna så är det stor risk att putsen följer med på en del ställen, men allt ska kanske renoveras ändå?
Det låter ju betryggande! Jag hade iofs föredragit att de inte slipat golvet före försäljning, för vi har småbarn och de har ju en tendens att slita på det mesta. ;) Men vi får väl försöka vara försiktiga. Jag tänkte att vi ändå skulle dra bort tapeterna så att det blir lite jobb efter listerna gör kanske inte så mycket. Det enda är att jag undrar om inte elen ska dras om så småningom, och då blir det kanske en massa extra jobb med nya ledningar?
Fast då borde man kanske inte måla om heller å andra sidan...:S
 
Är det utanpå liggande el?

Annars passar det bra att byta listerna samtidigt som väggarna fixas.

Har också barn, klart det blir repor. Men det får man leva med ;-)
 
Tiger79 skrev:
Är det utanpå liggande el?

Annars passar det bra att byta listerna samtidigt som väggarna fixas.

Har också barn, klart det blir repor. Men det får man leva med ;-)
Ja det är sladdar som ligger längs listerna.

Ja repor gör inte mig nåt, men jag hade föredragit att det redan var lite repigt och att man eventuellt hade kunnat slipa golvet om vi säljer lägenheten igen, ifall det blir väldigt slitet av små busungar (den är ganska liten så vi lär inte kunna bo där resten av livet ;)). Men vi vill ju inte slipa om ett golv som slipats bara ett par tre år tidigare liksom.
 
Kolla med föreningen om ni inte kan dra om elen nu med ett bidrag från dem?
 
Tiger79 skrev:
Kolla med föreningen om ni inte kan dra om elen nu med ett bidrag från dem?
Går det? Måste det inte dras från källaren liksom? Vi skulle gärna vilja få elen omdragen, men jag har hört att det ska dröja några år. Men jag kanske skulle kolla, är inte så insatt i sånt där. :blushing:
 
Petronille skrev:
Går det? Måste det inte dras från källaren liksom? Vi skulle gärna vilja få elen omdragen, men jag har hört att det ska dröja några år. Men jag kanske skulle kolla, är inte så insatt i sånt där. :blushing:
Nu vet jag inte hur det ser ut hos er men matningen kommer antagligen från källaren.

I hallen har ni ett säkringscentral där era ledningar fördelas ut i övriga lägenheten?

Försök att byta alla ledningar därifrån till de rum ni renoverar.
 
Tiger79 skrev:
Nu vet jag inte hur det ser ut hos er men matningen kommer antagligen från källaren.

I hallen har ni ett säkringscentral där era ledningar fördelas ut i övriga lägenheten?

Försök att byta alla ledningar därifrån till de rum ni renoverar.
Aha ok jag tror jag fattar: man kan alltså förbereda för framtida elbyte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.