Jag funderar på att byta ut golvlister i ett rum med hårda väggar. Jag skulle vilja slippa borra och plugga för att kunna sätta fast glovlisterna och helst slippa synliga skruvar/spikar i listen.

Finns det något annat sätt att fästa listerna, kanske limma?
 
  • Gilla
masalo och 1 till
  • Laddar…
Sättlim, antingen PL400 eller MaxiBond fixar det. Lycka till! :)
 
  • Gilla
masalo och 1 till
  • Laddar…
super set casco är ett bra vattenbaserat lim som häftar bra samt är luktfri. det är en tub på ca 300ml som man sätter in i ett skelett. prova den
 
  • Gilla
Nyttbyggprojekt
  • Laddar…
Hur lång tid behöver sättlim för att ta?
Funderar på att limma golv och taklist i min hall istället för att borra o plugga allting.
Har lättbetong, prefab-betong och tegel i väggarna...
 
  • Gilla
Nyttbyggprojekt
  • Laddar…
det är inte så lätt att limma golvlister eller taklister eft dom oftast är lite skeva och böjda. du får nog räkna med att plugga på vissa ställen eller att du spänner fast dom med en sträva för att hålla tryck på listen mot underlaget den ska limmas mot. för att få bästa vidhäftning så bör du dra isär den limmade listen så att du får lim på bägge ytorna. taklist finns även i cellplast som du monterara fast med latex har gjort det själv i min lgh med betongväggar för smidigare montering anv cellplast list . obs dessa kan bara sättas fast med vatten baserade lim annars så smälter cellplasten.
 
  • Gilla
Patrik_M och 1 till
  • Laddar…
Helt nytt lim som jag provade för ett tag sedan, funkar skitbra för lister. Bara å lägga på några strängar på listen och smäcka på. Fäster direkt men går också att justera om det blir fel (vilket det ju har en tendens att bli...)

Såg att dom hade nån websida med lite film:
http://www.pattex.se
 
  • Gilla
Nyttbyggprojekt
  • Laddar…
R
lånar tråden, funkar någon form av lim även på golvlistor på säg 2 meter om man inte vill använda spik eller skruv?
 
Ja, ta tex No more nails eller liknande. Sen är det ganska bra om man tar lite smältlim som stelnar nästan direkt och håller allt på plats medan det andra limmet torkar.
 
  • Gilla
Nyttbyggprojekt
  • Laddar…
Jag har kört med smältlim och det fungerar bra. Rätt enkelt att få bort också om man behöver...
 
  • Gilla
Nyttbyggprojekt
  • Laddar…
Jag kan också varmt rekommendera No More Nails. Har nyligen satt säkert 20 m list med det, funkar utmärkt.

Är väggen inte helt rak kan man ställa något tungt framför som man kan pressa fast listen mot. Då mitt golv var lite för halt tog jag en grytlapp i silikon och ställde byrån på. Funkar prima.
 
  • Gilla
Nyttbyggprojekt
  • Laddar…
No More Nails fungerade inte alls på mina lättbetongväggar... däremot bra där det var gipsskiva.
 
  • Gilla
Nyttbyggprojekt
  • Laddar…
anders07 skrev:
No More Nails fungerade inte alls på mina lättbetongväggar... däremot bra där det var gipsskiva.
Intressant och bra att veta!
 
  • Gilla
Nyttbyggprojekt
  • Laddar…
R
Hej!
Ok, jag har både betong och gipsväggar i rummet så frågan är om no more nails är tillräckligt bra? Vad är smältlim för något? Är de en sån här värmepistol man stoppar i plaststavar i som värms upp med el och spritsas ut kokhet?
 
Ja, precis en sådan.

Personligen litar jag inte på lim, skruvat eller spikat ska det vara :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.