Hej!
Jag har börjat riva ner tapeter från betongvägg i ett gammalt hus (bostadsrätt, byggd 40-talet) och tapeten kommer lätt ner. Vi använder en ångvariant, funkar jättebra. Nåväl - betongen är rätt fast, det går att skrapa rätt mycket utan att det kommer ner någon betong, men det som lossnar är lite sand typ. Första frågan är vad man ska använda för spackel om jag vill spackla ovanpå detta, andra frågan är om jag ska grunda med någon färg innan jag spacklar?

Tredje frågan är om golvlisterna som sitter där nu... Här är jag helt villrådig, fönsterlister, dörrkarmar och golvlister verkar sitta direkt på betongen, och inget tapet är bakom. Listerna lär därmed vara typ så gamla som huset är - 60-70 år - och jag vet inte om det är bäst att ta bort dessa och sätta nya eller om jag ska låta de vara kvar? Jag kan ju måla över de ytterligare en gång, för att få de vitare, men är detta nödvändigt? På ett sätt vill jag vara grundlig och ta bort de och sätta nya så att jag dessutom kan spackla bakom, men jag vet inte om jag kommer förstöra mer än jag kommer tjäna? Dessutom tänker vi fixa till golvet, och det golv som är under listerna är ju oslipat, trots att golvet blivit slipat av tidigare ägare. Något tips? råd? åsikter? Jag vet inte om det blir sämre eller bättre av att jag tar bort och sätter nytt?
 
Fråga 1 till 2:
Prima först och spackla sedan med vad du tycker är lämpligt (dvs. vilket väggspackel som helst) :)

Fråga 3:
Frågan var lite ostrukturerad men om du gillar golvsocklarana låt dem sitta kvar, eller ta bort dem och sätt dit dem igen.
Om du inte gillar dem, tag bort dem och ersätt dem med nya. :D
 
Jag håller på med liknande arbete fast i ett femtiotalshus. Vi kommer att använda vanligt gips för att fylla igen hål i betongen, och sedan måla alltihop med äggoljetempera. Gips tycker jag är fantastiskt bra: billigt och miljövänligt! Men obs att det inte går att måla med plastfärg ovanpå.

Vi håller på att ta bort golvlisterna, det är ganska mycket jobb för de sitter med stora grova spikar. Vi tar bort dem eftersom vi ska lägga in nytt golv, sedan kommer vi att låta en snickare sätta in likadana fast nya. Men om du inte ska göra om golven ser jag inte varför du ska ta bort golvlisterna?
 
Okej, jag kanske formulerade mig dåligt.

Listerna har suttit där sen tidernas begynnelse, golvet har blivit slipat flera gånger utan att man tagit bort listerna, så golvet under listerna är inte slipat. Vi ska slipa om golvet igen och slänga på dekorvax - därför vore det snyggare att ta bort listerna. MEN; listerna sitter som berget, och jag oroar mig alltså över ifall man skadar väggen för mycket genom att ta bort de. Man har målat om listerna så mycket så att jag inte ens ser om listerna är spikade eller skruvade (hittar inga skallar på listen, ALLS) och eftersom de har suttit i 60-70 år så är jag orolig att man tar sönder bakomliggande vägg för mycket genom att ta bort de. Någon som har erfarenhet i ämnet? Uppe i taket på betongväggen är det spacklat, så jag antar att det är spacklat nedtill också, men jag har försökt bända lite i listerna, men det verkar omöjligt. Vem röstar på att jag bara sliter loss de och sätter nya? De är som sagt gamla och det vore fint med nya lister..
 
Nu är jag verkligen ingen expert men i vårt 50-talshus där listerna satt med grova spikar blev det förstås en del hål efter det att vi tagit bort listerna. Men det kommer vi att gipsa igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.