I arbetet med att ta bort alla 70-talsrenoveringar från det 50-talshus vi köpt och samtidigt skapa en stil som vi trivs med har jag nu kommit till att fundera över golvlisterna.

På de ställen i huset där jag har anledning att tro att det är originallisterna som sitter kvar verkar det vara 12 x 56 mm, så för mig känns det ganska självklart att sätta in nya med samma mått där det nu sitter annat.

Men det fick mig att fundera på om de golvsocklar 12 x 43 som finns är ett modernare påfund eller om även smalare golvsocklar användes även på 50-talet.

Jag börjar få känslan av att huset (byggår 1956) generellt är ganska konservativt snarare än modernt för sin tid i val av byggmaterial och byggteknik.
 
1956 är ett årtal i skarvet mellan två tidsåldrar. Man kan träffa på allt från 80mm profilerade till 40 mm moderna golvsocklar i hus från den tiden.

Om huset är byggt i en litet konservativ stil så låter 12x56 ganska sannolikt tycker jag.
 
95 mm profillister i brunt och guldtapet i badrummet har vi också :rolleyes: - men det har jag tillskrivit senare ägares renoveringar under 60- och 70-tal...
 
Säkert helt rätt men ibland kan man träffa på 30-tals profiler som kanske har överlevt kriget i något restlager och hamnat i något efterkrigstida hus.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Orginallisterna i vårt hus från 58 är högre än 56mm (som vi sätter in nu). Antagligen runt 70mm, helt släta och vitmålade (samt fästa med dubbla 3" spik var 20cm) ☺
 
  • Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Orginallisterna i vårt hus från 58 är högre än 56mm (som vi sätter in nu). Antagligen runt 70mm, helt släta och vitmålade (samt fästa med dubbla 3" spik var 20cm) ☺
Hej! Står lite i valet och kvalet mellan 56 mm och 70 till vårt nya radhus från samma år eller året efter. Hur typiskt för tiden är/var ert hus från 58? Och vilken takhöjd hade ni? Bara nyfiken på lite mer sammanhang för att guida mig i valet och kvalet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.