V
Hej!
Vi renoverar här hemma & rivarna har gått och lagt den flottiga fläkten rakt på det öppna betonggolvet trots att jag bad dem vara försiktiga. Bredvid fläkten har de lagt ut masonitskivor som de ska använda senare, varför i hela friden de inte bara ställt fläkten där är en mkt bra fråga. Det är gammalt flott som legat på betongen sedan 5dagar tillbaka. Vad bör vi göra nu? Golvet ska läggas imorgon. Vill inte ha mögelpåväxt under golvet. Tacksam för input!
 
  • Fläckar av fett på betonggolv med synliga sprickor, masonitskivor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvätta rent med fettlösande diskmedel och sedan med klorin??
 
V
Tack! Kan man använda klorin där? Hur långt ner i betongen kan fettet ha tagit sig? Hinner det torka upp tills imorgon? Jag är rädd för mögel & organisk tillväxt.
 
BirgitS
Mögel etc. kräver vatten för att växa. Om inte betongen kommer att vara fuktig finns det ingen risk för mögel eller annan organisk tillväxt.
 
V
Okej, tack! Tror ni det hinner torka upp tills imorgon? Jag vågar nog inte använda något medel. Vi har golvvärme, den är förvisso avstängd nu inför läggningen men den kanske gör att det ändå torkar upp sen ifall det skulle vara lite fukt kvar?
 
BirgitS
Det finns inget vatten i fläktens fett så det finns inget vatten som kan avdunsta. Däremot så är ju fett kladdigt och det försvinner nog inte, men de ska väl lägga foam (plast) innan golvet så det är knappast något att bry sig om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.