Anlita hantverkare eller lägga själv?

  • Anlita hantverkare

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    3
Hej!

Jag funderar på hur jag ska göra med golv i min lägenhet. Idag är det ett vitmålat plankgolv (läs: undergolv) i hallen och köket. Detta tycker jag är fult och opraktiskt. Dessutom riskabelt om man skulle spilla större mängd vatten etc. I vardagsrummer/sovrummet har jag en äldre mörk holländarparkett som jag också vill riva då den mörka färgen får rummet att se litet ut.

Jag planerar att lägga en ett nytt golv (antingen bjelin hittarp enstav eller tarkett noble oak art deco) i hela lägenheten. Jag velar dock mellan att göra det själv eller att anlita en golvläggare, beroende på vad som blir bäst pris/kvalitetsmässigt. Golven är ju i regel mycket dyrare än själva läggningen av golv.

Det finns en del frågetecken om lister:

1. Golvlisterna (socklar egentligen) är fina och jag vill egentligen behålla dem eller installera nya likadana. Jag undrar därför om det är möjligt att med hjälp av en fein kapa underkanten på listen och skjuta in golvet under (som man gör vid dörrfoder)?

2. Alternativet är att ta bort socklar vilket kanske inte är superdupersvårt men jag har elkabel som löper längs med en list så det kanske är svårt att byta ut sockel om den inte är lika hög. Den andra svårigheten är att jag har en del runda hörn (se bild). Hur skulle man isåfall sätta nya större socklar där?

3. Är det värt denna möda för att slippa smyglist? Har ni någon uppfattning om hur mycket mer det skulle kosta för en hantverkare att fixa nya snygga socklar (i förhållande till att lägga in golv som går på ca 300 kr/kvm)?

Sedan har jag lite frågor angående köket:

1. Jag undrar om det går att lägga "runt" köket och sedan kapa till nuvarande socklar för att gömma avslutet? Det finns fortfarande väggar som golvet kan ligga längsmed.

2. Kan man ställa kylskåp och en tung gasspis på ett flytande golv eller ska jag bygga "runt" dessa med?

Slutligen: Tror ni att detta projekt är något en hemmabyggare kan klara? Tacksam för all hjälp/vägledning jag kan få!

Bästa hälsningar
Folke
 
  • Vitmålad golvlist med elkabel och mellanrum mellan golv och sockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitmålat hörn där golv möter vägg och en detaljerad golvlist ger ett exempel på användarens befintliga inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat plankgolv med golvlist och matta framför köksskåp och kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat plankgolv med vita socklar i ett inre hörn av ett rum, nära en öppning och möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
FolkeSF FolkeSF skrev:
I vardagsrummer/sovrummet har jag en äldre mörk holländarparkett som jag också vill riva då den mörka färgen får rummet att se litet ut.
Du kan ju slipa golvet och sen behandla det på samma sätt som de andra golven. Jag gissar att det golvet är minst 50 år gammalt och då har det ju en helt annan kvalitet än golven du föreslår, förutom att originalgolv brukar vara värdehöjande.

Golv 1. Så vitt jag kan se så finns det ett mellanrum under socklarna sen man tog bort tidigare golv men det går ju inte att avgöra om den är tillräckligt hög.
Det går nog inte att skjuta in golvet i en smal springa på alla sidor av rummet.
Sen måste det ju finnas tomrum längs alla väggar så att golvet att krympa och växa beroende på luftfuktigheten, golvtillverkarna brukar skriva minst 1 cm och minst 1,5 mm per m tvärs golvet. Beroende på tjockleken på socklarna kan det innebära att golvet inte får skjutas in under socklarna.

Kök 1. Glöm inte mellanrummet som krävs mellan golv och socklarna.

2. Kylskåpet ska absolut stå på det nya golvet så att dess "plastskydd" fungerar och det går att dra ut det och skjuta in det utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.