Hej!

Har oljat parkettgolv som nu ska lackas över med matt golvlack. På burken står det - hård belastning efter 1 vecka. Innebär det att vardagsrummet inte kan möbleras åter på 1 vecka? När jag googlar ang möblering efter att golvlack applicerats så får jag fram att rummet kan möbleras efter ca 1-2 dygn. Hur ska man förhålla sig till informationen?
Hade varit önskvärt att få åter in soffan och tv bänken så fort som möjligt. Så det är inte piano avseende tyngd, men ändå inte lätta möbler.

Tacksam för råd
 
  • Gilla
egge80
  • Laddar…
Har du oljat innan du lackat?
Och hur blev resultatet?
 
Golvet slipades först med golvslip vi hyrde, den hade dock skadat golvet och orsakat massa ränder så första inoljningen med Trestjerner pigmenterad olja blev inte bra. Fick slipa om för hand med excenterslip och då ville inte samma olja suga sig in lika bra och ge samma nyans som önskades. Så jag slipade igen och betsade med oljebets. Därefter lackade med Trestjerner golvmatt lack. Resultatet blev väldigt bra till slut.

På första bilden till höger slipat golv, till vänster som den såg ut innan, och nedersta bilden nuvarande.
 
  • Halva trägolvet är slipat och ljusare, andra halvan är mörkare och obehandlat med golvslip synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat trägolv efter slipning och behandling med oljebets, jämfört med oslipat golv till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.