Har läst och sökt lite men inte hittat något direkt svar på hur jag skall göra med mitt badrumsgolv som snart skall få klinkers.

Idag är där (var) klinkers på golvet, under dem asfaltmatta och sen har de fyllt utrymmet mellan träbjälkarna med betong (el dylikt) så att det är i nivå med bjälkarna . Vi har utökat badrummet lite till och vill vet hur jag skall göra för att få upp golvet där det idag bara finns träbjälkarna. Är det bara att sätta lite plast och gjuta upp eller? Vill helst ha så låg bygghöjd som möjligt då det sen skall flytspacklas osv.
 
Jag skulle föreslå att du lägger golvspånskivor på bjälkarna i hela utrymmet, och sedan flytspacklar minst 12 mm (eller 15, om du ska ha elgolvvärme) direkt på spånet. Sannolikt behöver du kortla i mellan bjälkarna, så att det blir max 600 mm i centrumavstånd, men gärna mindre.

Alternativet att gjuta på som du nämner kan också fungera, men det kräver att bjälklaget är starkt nog att bära vikten av betongen utan för stor nedböjning. Sedan förstår jag inte riktigt hur det är gjort idag, menar du att det gjutit mellan bjälkarna bara, inte över? Vad är det som bär betongen?
 
Ska försöka förklara lite. bifogar även en bild.

Så här ligger det i skikt uppifrån å ner.

1. Kakel
2. Fästmaterialkakel
3. Asfaltmatta
4. Betong
5. Papper (svart - antar att det är för att hålla betongkakan på plats)
6. Träplankor fästa på en ditspikad regel på själva huvudreglarna
7. Luftrum
8. Träplankor på vilket taket till undervåningern sen är putsat på.

Golvreglarna är mellan siffrorna 4-8. Är du med då?

Tror inte det borde vara några problem att fylla ut det då det är ca 40x4= 160 cm.
Där är gott om bärande murade väggar under badrummet.

Behöver man ha en viss tjocklek flytspackel ovanpå reglarna eller det går att dra ner det till 0?

En liten xtra fråga, om man kör med minerit vt på väggarna räcker det med enkelt lager 8mm skivor?

Huset för övrigt byggt 1947, teglat.
 
  • DSC00028p.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte alla flytspackel som går att dra ned till noll. Vissa av Finjas produkter kan man göra det med.
 
Då hänger jag med. Märklig konstruktion, har inte sett sådan förut.

Jag hade gjort om så att lasten av golvet tas upp ovanpå bjälkarna istället för som idag, när den tas upp av den påspikade läkten på sidan av bjälken. Tycker fortfarande att du ska lägga golvspån ovanpå bjälkarna och skippa betongen helt.

Men om du väljer att gjuta i betong av någon anledning, använd ett snabbt golvbruk/slipsats, så slipper du vänta i månader på att betongen ska krympa klart, och så minskar du fuktbelastningen på bjälkarna i och med att den typen av bruk är självuttorkande. Flytspackla sedan så att det blir en ordentlig tjocklek över bjälkarna, jag skulle nog kört minst 15-20 mm där.
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.