Hej!

Har dragit igång projekt att bygga om ett uthus/gästhus på nyinköpta gården till ett mer ordentligt gästhus. Huset är ett timmerhus 1800-tal som antagligen varit en kammare som byggts till med en till kammare vid senare tillfälle. Vi har haft en timmerman som gjort lagningar av själva timret och som konstaterat att själva timmerstommen ska vara hållbar och ”värd att rädda”, trots att huset blivit styvmoderligt behandlat tidigare och en lagning tex tycks vara en gammal dörr.

Den tidigare ägaren har gjort en del på huset och då har han bland annat i ena halvan gjutit en betongplatta i golvet, antagligen för han tänkte ha någon verkstad där. I andra halvan är det mullbänk. Betongplattan är alltså i dagen i ena delen och i den finns uppdraget isolerade rör som ligger i en kulvert till stora huset för att kunna dra in vatten etc, en golvbrunn som leder ut genom grunden på ena sidan samt el. Tidigare ägaren har på vissa ställen, av någon anledning, bytt gamla grunden mot lecablock och på andra inte. På vissa ställen, där jag antar att syllstocken varit dålig, har han bytt ut den mot lecablock, så lecan går högre än plattan på vissa ställen. Timmermannnen har konstaterat att detta inte ska behöva bytas ut då det ligger skydd mellan. Så han har inte bytt detta.

I denna del av huset vill vi ha vardagsrum och bygga ett badrum.

Nu när vi vill göra om detta till ett beboeligt hus vill vi ha ett golv ovanpå plattan. Trägolv i vardagsrumsdel och typ kakel eller liknande i badrummet. Under golvet men ovanpå plattan behöver vi dra rör som ska till badrummet samt till kök som ska byggas i en utbyggnad. I badrummet behövs ju också finnas en golvbrunn. Så, det ska få plats lite grejor under golvet. Och helst ska det inte vara för tjockt då taket riskerar att bli väl lågt.

Jag är verkligen lekman om än lite påläst nu på senare dagar efter bästa förmåga och oroar mig därför såklart för fukt i konstruktionen. så, jag undrar om någon klok människa har några tips på hur man kan lösa golvkonstruktionen i detta hus?

Med i planen finns att vi ska se över dräneringen så att vi i möjligaste mån i alla fall avhjälper fuktrisk på det sättet.

Är mycket tacksam för all input!

Mvh
Amanda
 
Hej Amanda och välkommen till Bygghus Forum!
Frågan är om det inte vore bäst att bila bort det befintliga cementgolvet och göra en enhetlig lösning över hela ytan? Oisolerade betongplattor är en källa till problem, och dessutom är det trångt på höjden. Jag tror att om du kan lägga ut några bilder som visar husets grundkonstruktion, så skulle det underlätta bedömningen av vad som är lämpligt.
 
Om det är en oisolerad betongplatta så tycker jag nog att den är att betrakta som värdelös och bör tas bort. Den går förstås att använda men det kommer aldrig bli särskilt bra. Lite synd på golvbrunnen kan man tycka men personligen skulle jag valt att ta bort den.

Om det dessutom är lite trångt på höjden så ökar det argumenten för att gräva ut ordentligt och grundlägga nedåt snarare än uppåt. Man kan även sänka hela golvet en bit om man vill ha extra höjd, så att golvet hamnar under syllen. Det kommer bli en massiv köldbrygga genom den oisolerade grundmuren, men beroende på höjdförhållandena kan i vissa fall ändå vara värt det.
 
Gästhus...
Hur mkt, och när, kommer det att användas?

Takhöjd vs golvuppbyggnad - vilka mått talar vi om?

Var i landet ligger huset - klimat?
 
Tack för svar!

För att försöka svara på era frågor.

Huset kommer användas mycket och ha minst underhållsvärme året runt sen nÄr det är klart.

Huset ligger i Södermanland.

Det är ungefär 2.20 från betongplattan till takbjälkarna (de är ca femton cm tjocka och ovanpå dem ligger innertak). Då detta är ett gammalt hus och vi även i permanenthuset har ganska lågt i tak så har vi inte några större behov av att ha högt i tak. Säg att vi har som mest 20 cm att spela på för golvkonstruktion ovanpå betongplattan (så högt (lågt) är taket i andra huset).

Vår tanke har varit att göra en konstruktion med reglar och isolering typ hasopor och ovanpå det brädgolv i vardagsrum och kakel i badrum. Finns det något sätt att göra en sådan konstruktion på ett bra sätt?

Vi vill ju helst undvika att bila bort plattan men om vi nu skulle behöva göra det, vilket sätt är bäst att göra detta på? Vi är osäkra på hur tjock den är, men troligen runt 10 cm. Finns någon risk för stabiliteten i grunden i övrigt? Det är en gammal torpargurnd/mullbänk som och på vissa ställen har den ursprungliga stenen ersatts med lecablock.

Ska försöka återkomma med lite bilder senare!

Mvh

Amanda
 
Ah, gott om plats på höjden. Vi har styvt 2 m, mellan takbjälkarna.

Jag skulle inte ha ett trägolv hermetiskt inslutet mellan betong och klinker i badrummet.

Om betongplattan är byggd på kapillärbrytande skikt och följaktligen så torr som den kan vara, så kan man ha träreglar, 10 cm isolering och massiva obehandlade träplankor.
Annars kan man bygga ett ventilerat golv, såsom Nivell eller Granab.
 
B blumenthal skrev:
Om det är en oisolerad betongplatta så tycker jag nog att den är att betrakta som värdelös och bör tas bort. Den går förstås att använda men det kommer aldrig bli särskilt bra. Lite synd på golvbrunnen kan man tycka men personligen skulle jag valt att ta bort den.

Om det dessutom är lite trångt på höjden så ökar det argumenten för att gräva ut ordentligt och grundlägga nedåt snarare än uppåt. Man kan även sänka hela golvet en bit om man vill ha extra höjd, så att golvet hamnar under syllen. Det kommer bli en massiv köldbrygga genom den oisolerade grundmuren, men beroende på höjdförhållandena kan i vissa fall ändå vara värt det.
Förstår jag rätt att det är OK att gjuta ett golv i ett stocktimrat rum, så länge som det är isolerat mot marken?
 
J justusandersson skrev:
Hej Amanda och välkommen till Bygghus Forum!
Frågan är om det inte vore bäst att bila bort det befintliga cementgolvet och göra en enhetlig lösning över hela ytan? Oisolerade betongplattor är en källa till problem, och dessutom är det trångt på höjden. Jag tror att om du kan lägga ut några bilder som visar husets grundkonstruktion, så skulle det underlätta bedömningen av vad som är lämpligt.
Förstår jag rätt att det är OK att gjuta ett golv i ett stocktimrat rum, så länge som det är isolerat mot marken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.