Hej gurus,

Ska lägga nytt golv och har rivit det gamla så nu är bjälklag och isolering synligt. Lyfte på lite isolering och såg mörka fläkar här och där.. Träbjälklaget ser fint ut, men när jag lyfter bort isoleringen så kommer jag till ett otät masonitskikt (tror det är masonit) som har slagit sig ganska kraftigt och som det finns centimeterstora glipor i ner till krypgrunden. Krypgrunden ventileras via uteluft och självdrag. Det ligger en plastfolie mot marken. Men utöver det så händer det inget spännande där nere. Anticimex har mätt fuktigheten i bjälklaget varje år utan att se något alarmerande, men det betyder ju inte att det inte är fuktigt andra delar på året... Har ganska gott om utrymme i krypgrunden så det går att åtgärda saker och ting där nerifrån om det så krävs.

1. Antar att missfärgad (mörk/svart) isolering tyder på fukt, stämmer det?
2. Är missfärgad isolering av denna sort obrukbar och bör bytas ut?
3. Ska det inte finnas någon typ av fukt- ångspärr mellan krypgrund/träbjälklag/golv?
4. Nu när jag har golvet så pass öppet och lättillgängligt, vilka åtgärder rekommenderar ni att jag vidtar?

Långsiktigt så måste jag säkert ge mig på att fixa en bättre krypgrund, men just nu behöver jag "bara" komma vidare med golvläggningen och göra kloka åtgärder så det nya golvet inte blir förstört. Sen kan jag ge mig ner i grunden och vidta andra åtgärder.

Bifogar ett gäng bilder på mitt lilla huvudbry. Plastfilmen ni ser på bild 2 och 3 verkar komma från väggen/sylen och går bara ca 10-20 centimeter ut över bjälklaget. Det vita/grå på masoniten är mest smuts men jag har sett lite fuktspår i form av intorkade "vattenringar" på vissa skivor.

IMAG0150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tusen tack på förhand!
Mvh
Hampus Lind
 
Ok, har läst i lite andra trådar här på forumet att fukt- eller ångspärr inte bör användas tillsammans med krypgrundskonstruktioner då man skapar än värre problem med fukt..

Frågan är dock vad som troligast orsakat mina angrepp och om jag inte behöver bry mig om dessa i detta läge när jag ska lägga nytt golv (förutom att byta ut missfärgad isolering)?

Får helt enkelt slänga in det nya golvet och därefter hoppa direkt till "operation krypgrund 2011".
 
Alltid lika kul när man tror att man ger sig i kast med ett projekt av enklare karaktär där man bara behöver "titta bakom en planka" men som slutar med att samtliga plankor i hela huset måste bytas ut och allt där bakom åker med i bara farten.. Köp byggaktier för imorgon ska jag titta bakom en planka igen..
 
Har ni tänkt på att det bara är jag som postar i denna tråd.. Intressant.. Snart har jag förmodligen uppgraderat mig själv från nykomling till expert med alla mina inlägg.. Bäst å stänga ner nu va innan nån kommer på min briljanta idé och spärrar mig..

Anyhow, har ni några tips ang golvet/grunden/fukten så får ni gärna kommentera.
 
Huset ser inte ut att vara mer än 20 år, är det lösvirke eller prefab?
Många gånger behöver inte mörka fläckar i isolering vara fukt, det kan vara smuts som dragits in då det varit lite otätt.
Det finns ju inga andra tecken på fukt. Men det kan vara så att byggarna lagt in blöt/ytfuktig isolering då det byggdes.
 
Är masoniten monterad med glansiga sidan mot isoleringen eller ner mot krypgrunden?
 
Smuts? Det gillar vi.. smuts är bättre än fukt.. går det att avgöra om det är fukt eller smuts på något sätt? Under de mörkaste delarna är det också störst glipor ner till grunden, kanske betyder att smuts dragit in den vägen? Huset är byggt -90 och är ett prefab-hus.

Den glansiga sidan på masoniten är vänd neråt mot krypgrunden.
 
Då är masoniten rätt monterad, bör vara vaxade sk. trossbottenskivor som är 6,2mm tjocka. I övrigt verkar din krypgrund rätt utförd, tror inte att du behöver oroa dig så länge isoleringen inte känns fuktig.
 
Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.