Hej
Jag håller på att bygga badrum på övervåningen och har några frågor som jag inte lyckats få svar på.

Golvkonstruktionen är 22 mm golvvärmeskiva (med vattenburen golvvärme) på c/c 600, och därefter golvspånskiva med spont. Ovanpå detta kommer jag att flytspackla till rätt fall mot golvbrunn och därefter plastmatta.
Frågan är hur noga jag ska vara med att fästa golvspånskivan mot golvvärmeskivan. Limma är (väl?) uteslutet med hänsyn till golvvärmeplåtarna, och om jag ska skruva så mycket jag vill är ju golvvärmeplåtarna i vägen då också. Räcker det med att bara skruva i kanterna och i övrigt någon skruv här och där?

Andra frågan gäller väggbeklädnad. Jag kommer att ha kakel på väggarna i halva badrummet och bröstpanel i andra halvan. Jag har försök hitta information om just hur man går tillväga när man väljer panel i badrum, men utan framgång. Just nu har jag följande lösning;
- spånplatta med horisontella skruvreglar (10x25). c/c 400
- Tätskikt ovanpå spånplattan och reglarna ner över plastmattan.
- Panelen skruvas därefter fast i reglarna
- Spackla och måla panelen med lämplig färg

Låter detta som en funkis lösning?
 
Hejsan!

1) vi har vattenburen golvvärme, som ligger i frästa golvspån. Ovanpå desssa är golvgips limmat för att minska rörligheten - sedan är det klinkers rätt på och i våtutrymmena är det avjämnat med flytspackel. OBS! Vi blev rekommenderade av huslev. och golvvärmeleverantör OCH kakelfirman att sätta bjälklaget med 30 cc för att undvika svikt i golvet.

2) Vi har pärlspont i ett av badrummen på en av väggarna. övriga väggar kaklade.
Hela utrymmet är isolerat (med gummi) och panelen kommer vi sedan att betsa och lacka. Vi kommer dock ej att varken duscha eller bada mot panelen. Vi valde att kakla en sockel i utrymmet som även skiljer golvet från ändrät av panelen med 15 cm.

Kolla i vår byggdagbok under snickerier så kan du hitta en bild (på slutet)

// Snäckan
 
snackan68 skrev:
Hejsan!

1) vi har vattenburen golvvärme, som ligger i frästa golvspån. Ovanpå desssa är golvgips limmat för att minska rörligheten - sedan är det klinkers rätt på och i våtutrymmena är det avjämnat med flytspackel. OBS! Vi blev rekommenderade av huslev. och golvvärmeleverantör OCH kakelfirman att sätta bjälklaget med 30 cc för att undvika svikt i golvet.
Det är helt riktig som ni har gjort när det gäller klinkers. Svikten man får annars skulle inte märkas, det är inte därför man förstyvar så, utan för att klinker inte tål någon svikt överhuvudtaget (i princip). Trådstartaren ska lägga matta, och den ställer inte i närheten lika höga krav på böjstyvhet i bjälklaget. Mattan kan läggas direkt på spån på 60 c/c om man så vill.

Janne: Jag skulle tro att tillverkaren har anvisningar för hur det sk amonteras. Men generellt är det inte särskilt känsligt hur tätt du skruvar just i och med att du ska ha plastmatta. Jag tror att du märker när det är stumt och känns stadigt.
 
jon_h skrev:
Det är helt riktig som ni har gjort när det gäller klinkers. Svikten man får annars skulle inte märkas, Trådstartaren ska lägga matta.
OK - missade det där med matta.... :-0

// Snäckan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.