Hej.

Vill tillägga att jag försökt läsa och söka men inte hittat precis det som gäller för mig.

idag ser golvkonstruktionen ut som följande: platta, 150mm isolering (gullfiber), 70mm reglar som är fastsatta i väggkonstruktionen, 22mm spånskiva, plastmatta.

Jag ska bygga om rummet från förråd till toalett och kommer ha vattenburen golvvärme och våtrumsmatta.

Hur ska min konstruktion se ut?
Vill ha kvar samma nivå på golvet (lägre höjd fungerar men inte högre)!

Tack på förhand!
 
tycker du ska skippa golvvärme i källaren då du har så lite isolering, och inte vill bygga upp på höjden..
det finns ett golvärmesystem från LK tillsammans med ett uppreglat golv från nivell.

men tycker som sagt inte att golvärme skall kompletteras i hus med lite isolering, framförallt i källare.. då det kommer bli mycket fuktvandring med rissk för fuktskador...
 
Har sett flera andra trådar med folk som lägger golvvärme i källare, vet även flera vänner som har golvvärme i källare. Man ska väl bara vara medveten om att man inte ska stänga av värmen på sommaren!?

Till mitt golv igen: Nivellsystemet och LK golvvärme är det någon som har erfarenhet av detta?
 
jaha, verkar som alla inte rekommenderar golvvärme....

Så hur tycker ni hur jag ska konstruera mitt golv?
Jag vill inte ha ett kallt golv!!!!!!!!
 
Går utmärkt att lägga golvvärme i källaren. Vi har lagt 100mm cellplast på gamla oisolerade plattan och ovanpå det gjutit 100mm ny platta med vattenburen golvvärme. Drar under 6000kwh/år (bergvärme) på 200kvm varav källlaren står för 1/3 av ytan, så några 400mm cellplast är inget krav kan jag tycka. 30mm var LKs rekomenderade minimum vid tidpunkten, 2008.
 
ronolo skrev:
Går utmärkt att lägga golvvärme i källaren. Vi har lagt 100mm cellplast på gamla oisolerade plattan och ovanpå det gjutit 100mm ny platta med vattenburen golvvärme. Drar under 6000kwh/år (bergvärme) på 200kvm varav källlaren står för 1/3 av ytan, så några 400mm cellplast är inget krav kan jag tycka. 30mm var LKs rekomenderade minimum vid tidpunkten, 2008.
och rekomenderade minimum är 200-300mm i dagens datum... och det är minimum..
nu var de inte direkt ekonomin jag syftade på iochförsig, utan byggteknik...
men att säga att det räcker med 100mm som du säger är bara att lura TS, där kan du snacka dolt fel, när det är dags att sälja...
 
30mm är förövrigt övergjutningstjocklek på 16 rör....
 
Du ska veta att det finns många som tycker mycket baserat på vad andra tyckare har skrivit. En blind leder en annan blind så att säga.

Hur ser din dränering ut idag?
Plastmatta är inte att rekommendera då den inte andas, allt måste kunna andas i en källare.
Isolera så mycket du kan baserat på bygghöjd, golvvärme är för komfort. Anser du att du kan lägga några extra kronor på uppvärmningen så gör det.
 
När jag kollade i tabeller så kom jag fram till att 7-8 cm cellplast skulle räcka för mitt hus. 30 cm är väl för ny platta ovanpå marken? 10 cm borde räcka för ett vanligt hus med källare.
 
Tommor skrev:
och rekomenderade minimum är 200-300mm i dagens datum... och det är minimum..
nu var de inte direkt ekonomin jag syftade på iochförsig, utan byggteknik...
men att säga att det räcker med 100mm som du säger är bara att lura TS, där kan du snacka dolt fel, när det är dags att sälja...
Vid nybygge ja. Att diskvallificera alla som inte bygger nytt, eller bilar ur hela källaren, från att lägga golvvärme tycker jag är en felaktig rekomendation baserat på egna erfarenheter. ex. 100mm fungerar fint förutsatt att man har ett ytskikt som andas. Väl utförd dränering är nog att rekomendera. Risken för omvänd fuktvandring ökar ju mindre isolering som används.

Dolt fel skulle i detta fall innebära att säljare försökt undanhålla något för köpare. Om man inte kan stå för sina arbeten och lämna med dokumentation på utfört arbete vid ev. försäljning tycker jag inte man skall utföra dem alls.
 
Ja anser du att 10 cm isolering räcker så får det stå för dig, jag skulle iallafall aldrig installera golvvärme åt någon under det premisserna. Men det är ju skillnad på hantverkare och hantverkare...
 
Och källare är extra viktigt att ha god isolering för att inte riskera fuktvandring...
 
Om allt andas och väggarna är målade med silikat och man har god ventilation så vet fortfarande ingen vad problemet är med omvänd fuktvandring. Någon som kan bevisa att de fått problem med det? Har inte läst någon som har fått problem med det efter några år.
 
Vi har Nivell (med fläkt) och sen LK EPS16 på det. Vi har platta på mark så vi vågade inte riskera att bygga någon konstruktion som skulle få fukt problem sen.
Plattan var torr och två av tre byggare sa att Nivell var onödigt men med platta på mark tog vi hellre det säkra före det osäkra...

Att isolera direkt på plattan och gjuta över verkar vara ett vettigt alternativ om man har takhöjd för det. Vi hade bara max. 140 mm för golvkonstruktion så det var på vippen med Nivell men det gick vägen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.