Hej!

Jag håller på att förebereda byggnation av ett badrum på övervåningen i ett trähus från 1959. Jag har lite funderingar kring golvkonstruktionen. rumet har idag ett gammalt trägolv, och golvreglarna sitter med ca cc60. Jag har förstått att jag bör ha golvreglar på cc30 så jag tänker såga bort golvet och ersätta detta med 22mm golvspånskiva. Problemet är att åt ena hållet så försvinner trågolvet in under väggen, och nästa regel sitter inte förrän ca 25cm in i rummet brevid. Om jag sågar bort detta golv så tror jag att jag kan få lite problem... Kan jag spara dom sista 30cm trägolv och skarva på första regeln i badrummet mot det nya spångolvet. Detta skulle ju innebära att jag inte får cc30 på dom sista 30 cm in mot väggen, men golvet stabbiliseras ju säkert en del mot väggen istället. Eller är enda alternativet att såga längs väggen och trycka in en balk halvvägs inder väggen?

För att få till golvbrunnen i duchen så måste jag dra igenom avloppsröret genom en av golvbalkarna. balken är ca 50*220mm, måste den förstärkas, eller hur funkar det?

Om jag sedan vill ha in elektrisk golvvärme, vad bör jag lägga för lager då?

Nåste hela golvet luta mot golvbrunnen eller räcker det med duchhörnet?

/Kurre
 
Jag skulle skarva golvet som Du tänkt.
Kan Du få avlopps röret igenom ett hål
i bjälken utan att göra ett jack uppifrån
så funkar det säkert utan nån förstärkning.
Ska Du lägga golvspån och el-slinga så
kan Du behöva lägga golv gips beroende på
vilket fabrikat Du har på flytet.
Du kan lägga golvet plant och sen flyta med
fall efter att Du lagt golv slingan.
Om jag inte minns fel så la vi fall med 2 cm per
meter i dusch hörnan och sen 1cm per meter
utanför.

Mvh Putte
 
Hej

Du måste inte ha reglat cc30. Du måste däremot ha en böjstyvhet som motsvarar 22 mm spån på regel cc30. Detta kan du tex uppnå med Minerit VT på cc60 regel.
 
K
Minerit VT limmat på 22 mm spån med reglar cc 600 ger rätt böjstyvhet. Du tjänar alltså hela 5 mm i bygghöjd jämfört med att använda golvgips, men du förlorar ur plånboken istället eftersom Mineriten är ganska mycket dyrare.

Vad jag inte förstår är varför folk envisas med att rekommendera tex 22 mm spån + 13 mm gips + elslinga + spackel = 4 arbetsmoment och 50 mm bygghöjd.

När man kan använda 22 mm spån + elslinga + spackel = 3 moment och 37 mm bygghöjd.
 
ktm250 skrev:
Minerit VT limmat på 22 mm spån med reglar cc 600 ger rätt böjstyvhet. Du tjänar alltså hela 5 mm i bygghöjd jämfört med att använda golvgips, men du förlorar ur plånboken istället eftersom Mineriten är ganska mycket dyrare.

Vad jag inte förstår är varför folk envisas med att rekommendera tex 22 mm spån + 13 mm gips + elslinga + spackel = 4 arbetsmoment och 50 mm bygghöjd.

När man kan använda 22 mm spån + elslinga + spackel = 3 moment och 37 mm bygghöjd.
Det är väl bara för att spån skivan sväller väl vid lite fukt inte så bra och chansa eller har jag fel?? :-?
 
K
Du primar ju först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.