Hej,

Öppnar en tråd till för att få feedback kring hur golvet skall renoveras...
- Sommarstuga 50 tal i Skåne
- Ventilerad krypgrund. Inga problem med fukt, mögel. Nära till havet så ”strandsatsning” i krypgrund.
- skall isolera stugan så att vi kan vara där vintertid också, dock inte permanent.

När jag öppnar golvet så är det ”dubbelt”. Från krypgrund sett finns det
Sand
40cm luft
Bjälkar av gammalt slag ca 10x12cm
Tvärgående brädor ca 22mm
Vindpapp #1(se bilden)
Regel ca 55mm
Tvärgående brädor ca 22mm
Vindpapp #2
Trägolv

Jag tänkte ersätta vindpapp #1 med ny, sedan 70mm stenull, nya reglar, byggplast, golvspån och sedan nytt trägolv.
Jag inser att isoleringen gör krypgrunden ”kallare” och därmed fuktrisk. Skall dock lägga plast o botten på krypgrunden. Mitt största frågetecken är om det behövs plast under golspånet?
Resten av huset kommer att ha ångbroms (inte spärr).
Någon som har expertisen på detta område?

-Fredrik

Öppet golv i en sommarstuga med synliga äldre bjälkar, brädor och vindpapp, samt underliggande sandlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pappen som man ser på bilden är någon form av asfaltimpregnerad papp, troligen av typen AC 350. Den har (eller hade när den var ny) en ångtätande förmåga. Ska du byta den så välj en mer ångöppen variant. Om det inte finns något annat problem med de synliga reglarna skulle jag välja att sala på dem istället för att byta ut dem mot nya (och av garanterat sämre kvalitet). Jag skulle undvika byggplast ovanpå isoleringen och istället välja en mer ångöppen variant. I en byggnad som inte är permanent uppvärmd till rumstemperatur på vintern ska man undvika plastfolie. Spontant känns det inte rätt att kassera det fina virke som finns i konstruktionen till förmån för spånskiva och nya snabbvuxna granreglar.
 
  • Gilla
femjhansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.