Ska lägga spårad golspån 22mm med vattenburen slinga. På detta tänkte jag lägga golvgips och sen klinkers (Detta är i en hall). Har läst om att golvgipset ska limmas med ett speciellt lim. Varför kan man inte köra med byggmax billiga konstruktionslim ??

Kan man skruva golvgipset också??

Givetvis så skruvar jag inte i vatten slingan...;)
 
Du ska limma med speciellt lim p.g.a att du behöver flexibiliteten i limmet och det har inte alla typer av lim.

T.ex Flexicol från LIP är ett godkänt lim för detta arbete och det ska dras ut överallt med fixkam så det blir full täckning.

ALDRIG skruva golvgipsen då skruven bl.a kan äta sig uppåt och riskera spräcka klinkern med tiden, samt för att flexibiliteten i limmet då inte fungerar som den ska..
 
Med byggelits spårade skriva finns det konstruktionslösningar som gör att du slipper limmet. CC-300 eller mindre mellan reglar, golvgips Gyproc GG13 eller motsvarande som skruvas cc-200 och sedan fästmassa för keramik på det. Läs mer här: http://www.byggelit.se/docs/dokument/produktbroschyrer/montanv_tempo_sv.pdf

En risk i det hela är väl att byggelit varit i tidningarna nyligen pga en konkurs men själv får jag fortfarande tag på grejerna tex via beijer.
 
Ska du inte ha nån golvvärmeplåt över spånskivan som fördelar värmen?

Jag hade visserligen glespanel istället för spårad spånskiva men jag la plåtar och sen skruvade jag golvgipsen. lite svårt att limma när plåtarna är imellan....
 
Jo jag ska ha plåtar under slingan och sen 12,5 mm golvgips på. Skruva var det jag först tänkte göra men limma med rätt lim verkar tydligen vara det rätta.
 
MickeK skrev:
...men limma med rätt lim verkar tydligen vara det rätta.
Det är det enda rätta. :)

Lyssna nu på Paul...
 
Jag ska ju faktiskt inte svära på hur det är med vattenburen golvvärme under då jag aldrig varit med om detta men i alla andra fall är det så att den ska limmas med speciallim och absolut inte skruvas så därför går jag på den linjen...

Kan ju vara vettigt att kolla med leverantören först kanske...
 
MickeK skrev:
limma med rätt lim verkar tydligen vara det rätta.
Ett bra sätt att undvika hål i golvvärmen! ;)
 
men plåtarna täcker ju det mesta av spånskivan, det blir ju väldigt mycket yta där man inte kan limma. eller limmar man gipset mot plåten?
Detta var ju i en hall och utan tätskikt, då skulle jag inte vara rädd för att skruva.
 
para skrev:
men plåtarna täcker ju det mesta av spånskivan, det blir ju väldigt mycket yta där man inte kan limma. eller limmar man gipset mot plåten?
Detta var ju i en hall och utan tätskikt, då skulle jag inte vara rädd för att skruva.
Som sagt... kolla med leverantören av golvvärmen vad de rek...
 
Jag kollade med försäljaren (Billigtvvs.se)där jag köpte spårade spån och vattenburna slingan ifrån. De rekommenderade limning av gipset. De hänvisade till bygghandeln beträffande lim. Kontaktade min lokala färghandel där jag kommer köpa tätskickt till badrummet ifrån. De sa att de brukar rekommenderade kakellim till detta. Det ska funka. Så det blev en 5kg hink kakellim ( fabrikat Mapei ) 220kr. Hade 2kg sedan tidigare så det borde räcka till mina 4,5 kvm hall golv. (Åtgång ca1,5kg lim/kvm)
 
MickeK skrev:
Jag kollade med försäljaren (Billigtvvs.se)där jag köpte spårade spån och vattenburna slingan ifrån. De rekommenderade limning av gipset. De hänvisade till bygghandeln beträffande lim. Kontaktade min lokala färghandel där jag kommer köpa tätskickt till badrummet ifrån. De sa att de brukar rekommenderade kakellim till detta. Det ska funka. Så det blev en 5kg hink kakellim ( fabrikat Mapei ) 220kr. Hade 2kg sedan tidigare så det borde räcka till mina 4,5 kvm hall golv. (Åtgång ca1,5kg lim/kvm)
Jag fattar inte riktigt... plåtarna täcker ju 80-90% av golvytan. Limmar man gipset på övriga ytan eller ska man även limma gipset mot plåtarna? gäller ju att plåtarna sitter ordentligt isåfall.
 
Man limmar allt utom direkt på vattenslingan. Om plåten är lös mot skivan får man väl limma den först.
 
Då är antagligen det limmet flexibelt nog, men jag kan inte Mapeis sortiment...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.