Hej, har hittat en del gamla trådar om Ardex S48 där den beskrivs som Grym! Är det fortfarande den produkten som man ska använda? Rätt svår att få tag i och ändå bor jag i Göteborg.

Min plan är:
Spårade golvskivor (Thermotech), rör, plåtar som skruvas och tvättas med T-röd, Ardex 8+9, Ardex S48 för att slutligen lägga golvgipset.

Eller finns det en produkt som används mer och är bättre/billigare?

Tack :)
 
Har du tittat i gamla trådar tror jag att jag är en av de som använt S48 i detta sammanhang. Men, inte mellan glespanel och gips utan mellan gips och gips.

Mitt golv ser ut som

Klinker
Golvgips
Ardex s48
Golvgips
plåtar och slang
glespanel
golvbjälkar cc60

Det undre lagret gips är skruvat i glespanelen, det övre är limmat i det undre med Ardex.
 
Jag har också använt S48 för att limma 6mm gips på golvspånskiva och sedan klinkers på det. Under golvspånet golvvärme i glespanel och cc30 reglar.
Och ett annat golv S48 mellan golvgipslagren.
S48 kostar men är smidigt att använda.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag har också använt S48 för att limma 6mm gips på golvspånskiva och sedan klinkers på det. Under golvspånet golvvärme i glespanel och cc30 reglar.
Och ett annat golv S48 mellan golvgipslagren.
S48 kostar men är smidigt att använda.
Tack! Tycker bara att det är konstigt att man läser om Ardex och hur bra den är, men så är det svår att få tag i. Men om S48 är den bästa, är det lika bra att köra på det. Det är en väldigt liten summa i det stora hela :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har du tittat i gamla trådar tror jag att jag är en av de som använt S48 i detta sammanhang. Men, inte mellan glespanel och gips utan mellan gips och gips.

Mitt golv ser ut som

Klinker
Golvgips
Ardex s48
Golvgips
plåtar och slang
glespanel
golvbjälkar cc60

Det undre lagret gips är skruvat i glespanelen, det övre är limmat i det undre med Ardex.
Tack, mitt golv blir:
Klinkers
Flytspackel
Golvgips
Ardex S48
Ardex 8+9
Slangar+plåtar
22mm spårad golvspånskiva
cc30 golvbjälkar

Thermotech (tillverkare av slangar) rekommenderar golvgips ovanpå, problemet är att veta vilket lim som är bra osv :)
 
...men måste du verkligen limma undre gipset i underlaget? Då måste du ju även limma fast plåtarna, det låter oerhört krångligt och jag tror du har bärigheten i golvet ändå.

Flytspacklet är för att bygga fall antar jag?
 
MathiasS MathiasS skrev:
...men måste du verkligen limma undre gipset i underlaget? Då måste du ju även limma fast plåtarna, det låter oerhört krångligt och jag tror du har bärigheten i golvet ändå.

Flytspacklet är för att bygga fall antar jag?
Nja, enligt både Thermotech och Ardex behöver man hel limma golvgipset. Plåtarna ska tvättas med t-röd och sedan skruvas. Sen ska det rollas med 8+9 för inte det ska bli korrosion mellan betong och plåt osv. Skitkrångligt.....

https://www.ardex.se/konstruktion/konstruktion-52/
 
  • Golvuppbyggnad med skruvade aluminiumplåtar, golvgips och ARDEX-material, inklusive primer och fästmassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.