Hej

Jag har slipat upp ett gammalt furugolv för att sedan nåta detta med cascos golvfog s40. Gick åt en hel del tuber, efter att ha slipat av ytterligare började jag måla golvet med en golvfärg utspridd med 20% lacknafta. Nu har det gått 2 1/2 dygn sedan jag målade golvet och det verkar som om lacknaftan mjukat upp fogen igen och färgen som ligger på är inte torr. Färgen på övriga golvet är torrt. Frågan är nu, kommer fogen att härda eller vafan gör man??

Tack på förhand

Afemio
 
Fogen måste vara genomhärdad innan du lackar den. Var den det?
Härdtiden är: Ca 3 mm/dygn (+23°C och 50% RF)
 
Redigerat:
golvfärgen var lösningsmedelsburen, lacknaftan för spädning av olje- alkydfärg.
 
fogen var torr då jag hade nåtat nån månad innan. det är lacknaftan förmodligen som löser upp fogen,men frågan är, kommer den hårdna igen.
 
Det vet jag inte säkert, men enl Casco ska man alltid göra ett test ett par dagar innan man ytbehandlar. Kontakta Casco´s support för besked.
 
såg det nu i efterhand att man ska göra tester innan. för mig är det trolllogik, man ska köpa en tub för 150 spänn för att testa, men samtidgt lovar dom att det ska fungerar att måla över med allt möjligt. men tydligen klarar den inte av vanlig utspädd golvfärg som varannan svensson kör med. men som sagt, de har ju rätt, jag borde ha gjort labaratoriska tester innan jag tog något för givet. man lär sig nåt nytt iaf.
 
ja mitt misstag var väl att jag slutade läsa vid : ..........."Övermålningsbar med samtliga lacker, oljor och färger för golv, även alkydfärger"

jag kan inte göra något förutom att vänta och se hur fogen kommer te sig. hårdnar den är jag nöjd, det får gärna ta några dar, men förblir den mjuk kommer jag bli rätt besviken då både fogen var svindyr och tiden man har lagt på skiten gått åt skogen. live and learn i guess.
 
Redigerat:
A Afemio skrev:
Hej

Jag har slipat upp ett gammalt furugolv för att sedan nåta detta med cascos golvfog s40. Gick åt en hel del tuber, efter att ha slipat av ytterligare började jag måla golvet med en golvfärg utspridd med 20% lacknafta. Nu har det gått 2 1/2 dygn sedan jag målade golvet och det verkar som om lacknaftan mjukat upp fogen igen och färgen som ligger på är inte torr. Färgen på övriga golvet är torrt. Frågan är nu, kommer fogen att härda eller vafan gör man??

Tack på förhand

Afemio
Använde casco golvfog från Sika och det är mjukgörare i den så den förstör färgen o färgen missfärgas o lossnar samt blir klibbig. Sika bryr sig inte att golvet är förstört. Superdåligt bemötande. De bara säljer o står inte för något och de på Bauhaus bara säljer o vet inget om produkten. Köper aldrig ngt från dem.
 
A Afemio skrev:
Hej

Jag har slipat upp ett gammalt furugolv för att sedan nåta detta med cascos golvfog s40. Gick åt en hel del tuber, efter att ha slipat av ytterligare började jag måla golvet med en golvfärg utspridd med 20% lacknafta. Nu har det gått 2 1/2 dygn sedan jag målade golvet och det verkar som om lacknaftan mjukat upp fogen igen och färgen som ligger på är inte torr. Färgen på övriga golvet är torrt. Frågan är nu, kommer fogen att härda eller vafan gör man??

Tack på förhand

Afemio
A Afemio skrev:
Hej

Jag har slipat upp ett gammalt furugolv för att sedan nåta detta med cascos golvfog s40. Gick åt en hel del tuber, efter att ha slipat av ytterligare började jag måla golvet med en golvfärg utspridd med 20% lacknafta. Nu har det gått 2 1/2 dygn sedan jag målade golvet och det verkar som om lacknaftan mjukat upp fogen igen och färgen som ligger på är inte torr. Färgen på övriga golvet är torrt. Frågan är nu, kommer fogen att härda eller vafan gör man??

Tack på förhand

Afemio
Immobil Immobil skrev:
Egentligen borde man studera produkternas datablad, innan man använder dom:
[länk] PB.pdf

Men hur ofta gör vi det? :rolleyes: :eek:
Använde casco golvfog från Sika och det är mjukgörare i den så den förstör färgen efter en tid o färgen missfärgas o lossnar samt blir klibbig. Sika bryr sig inte att golvet är förstört. Superdåligt bemötande. De bara säljer o står inte för något och de på Bauhaus bara säljer o vet inget om produkten. Köper aldrig ngt från dem.
 
A Afemio skrev:
såg det nu i efterhand att man ska göra tester innan. för mig är det trolllogik, man ska köpa en tub för 150 spänn för att testa, men samtidgt lovar dom att det ska fungerar att måla över med allt möjligt. men tydligen klarar den inte av vanlig utspädd golvfärg som varannan svensson kör med. men som sagt, de har ju rätt, jag borde ha gjort labaratoriska tester innan jag tog något för givet. man lär sig nåt nytt iaf.
Använde casco golvfog från Sika och det är mjukgörare i den så den förstör färgen efter en tid o färgen missfärgas o lossnar samt blir klibbig. Sika bryr sig inte att golvet är förstört. Superdåligt bemötande. De bara säljer o står inte för något och de på Bauhaus bara säljer o vet inget om produkten. Köper aldrig ngt från dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.