Jag kan inte låta bli att skriva.

En kollega håller på att hjälpa sin dotter med en renovering. Behövde lite akut hjälp med att lägga in 10kvm click parkett. Själv hinner han inte sitter och jobbar här till långt in på nätterna just nu.

Nåväl efter lite strul hittar han en golvfirma som kan göra jobbet idag under dagen. För 2000 (efter ROT avdrag).

På morgonen ringer hans dotter "var har du hittat dom här?", 2 killar har dykt upp, båda luktar sprit. De lägger ut en planka, "det här var svårt, har aldrig jobbat med ett sådant här golv". Efter 3 plankor åker de därifrån, "vi kommer tillbaka i övermorgon".

Firman har funnits i typ 20 år, finns inga omdömmen på nätet, vare sig bra eller dåliga.

Nu tycker jag att om firman skall nämnas med namn så får min kollega göra det. han skall tydligen göra ett försök att få firman att göra klart idag.
 
Man skulle kanske bli hantverkare istället.
Verkar rätt enkelt när man läser allt här ;)
 
ja vad ska man säga..
 
Låter som att firman hade fullt upp men tog in några de hittade på gatan utanför typ...

Sen att ta 320:- +moms /m2 var ju styvt det med... och ännu värre när de beter sig som de gör.
 
Liten uppföljning.

De hade kommit tillbaka efter stund och färdigställde. Men de höll på med 2 man i över 8 timmar för att lägga 10kvm golv. Den ena killen hade inte jobbat, han satt och drack kaffe hela dagen, och klagade över att han inte ville köra firmabilen när han var berusad.

Resultatet var tydligen helt OK.
 
Men herregud vilka tomtar... pinsamt är ordet ju !!

Om det inte är något väldigt special med vinklar och vrår är det typ 3tim jobb på plats ! ;)
 
De kanske hade en "dålig dag", kan vara rätt roligt med sådana lustigkurrar ibland. Men jobbet blev ok eller?
 
Enligt kollegans beskrivning så är det ett rektangulärt rum. Enda avvikelsen är att det kommer upp 2 rör vid ena väggen, vilket väl är ganska normalt.

Som sagt jobbet blev tydligen helt Ok till slut.
 
hempularen skrev:
Enligt kollegans beskrivning så är det ett rektangulärt rum. Enda avvikelsen är att det kommer upp 2 rör vid ena väggen, vilket väl är ganska normalt.

Som sagt jobbet blev tydligen helt Ok till slut.
Ja ja, som sagt..
För de pengarna borde det bli riktigt fint. ;)

Dubbelt så mycket som normalt ju... :S
 
Att dte var dyrt var kollegan medveten om när han beställde, fast pris. Men det var viktigt att det gjordes bums. Han hade lagt ut förfrågan hos brabyggare, fick massor med svar, men ingen kunde ta det förrän tidigast om 3 veckor, han lade ut jobbet på en annan förmedlings-sajt. Då kom budet in från den här firman. Jag hjälpte honom att kolla firman, fanns som sagt inget negativt, men heller inget positivt att hitta om den. Men den hade funnits i drygt 20 år. Han resonerade att på ett så enkelt jobb så borde ju inget kunna gå fel, och om det trots allt gjorde det så är ju det värsta som kan hända att man får bryta upp golvet igen (Typ om de hade spikat fast det med genomgående bult).

Och egentligen så gick det ju bra till slut, även om man kanske inte tycker det är så kul med berusade hantverkare hemma hos sin dotter.

Nu var det ju som sagt dyrt, men firman gjorde ju inte ngn. nämvärd timpeng, 2 gubbar i 8 timmar för 4000 blir ju inte så himla bra.
 
Hej!

Har sagt det förut, sajter som tex brabyggare är ingen egentlig garanti för att de är just bra byggare... Dessa sajter kollar endast om de har f-skatt och momsredovisning etc, vilket inte är någonsomhelst garanti för att man verkligen är yrkeskunnig och duktig hantverkare. De flesta människor har någon i bekantskapskretsen som kan rekommendera någon istället, vilket oftast är det överlägset bästa sättet att hitta bra folk. Tyvärr är din historia här ovan alltför vanligt förekommande...
 
Jodå, jag rekomenderade min kollega att anlita en snickare som jag har väldigt bra erfarenhet av, men även han var lite överbokad de närmaste veckorna.
 
Det är ju tyvärr oftast det som är problemet...

Folk har rent för dålig framförhållning när de ska ha gjort någonting och de som är duktiga är oftast fullbokade långa tider framöver vilket gör att man får ta de mindre duktiga om man har bråttom och då är också risken att det blir hastverk...

Svensson tror tyvärr ganska ofta att man sitter hemma i soffan och glor på tv och bara väntar på att just de ska ringa och vilja ha hjälp med någonting... :rolleyes:
 
I det här fallet så hade min kollega tänkt att fixa golvet själv, men blev lite överbokad med jobb. Sitter man och och gör 15 timmars dagar kontinuerligt i 3-4 veckor så blir det inte så mycket tid över till hemmaprojekten.
 
Det var ju bra att han inte ville köra när han var full iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.