Hej

En golvfirma som jag anlitade för tre år sedan försöker blåsa mig, kanske har de juridisk rätt att göra det, kanske inte, låt oss reda ut situationen.

Jag anlitade dem för plattsättning i kök, hall och badrum i mitt hus som stod inför renovering. Jag tog dit en kille som gav mig en gissning (dock ej offert) och det landade på ca 30- 40 000. Allt kakel hade jag redan köpt, så de behövde stå för lite fix, fog, fuktspärr samt eldriven golvvärme.

Det som skulle göras rent konkret var 2 kvm klinker i hallgolv med värme.
Sex meter (ca 3 kvm) kakel ovanför bänkskiva i kök.
Ca 16 kvm kakel, samt flytspackling inkl elvärme och matta i badrum.

Jag påminner återigen om att alla plattor hade jag redan köpt.

Hur som helst, jag accepterade det budet, inga papper skrevs, utan de körde helt enkelt igång.
Sedan kom en faktura på 55 000. Jag påpekade direkt att den fakturan var på ett på tok för stort belopp i relation till den gissning de gått ut med tidigare. Om vi ska kalla det gissning eller offert låter jag vara osagt, men det var ändå en muntlig garanti på att det var i den prisklassen.

Hur som helst så kom jag överens med firman ifråga att betala 50.000. Men sedan fick jag höra att de dessutom hade belastat mitt skattekonto, alltså ROT med ex antal tusen. Har inte beloppet just nu, men det var rejält, uppskattningsvis 20.000, vilket vi absolut inte var överens om.

Sedan har det fungerat på så vis att jag krävde att få betala denna kostnad på 50.000 löpande, alltså i mån av ekonomi, vilket jag ser som mycket tillmötesgående.

Jag betalade av detta rätt långsamt, det pågick under två år (återkommer till detta).

Efter ett år, eller lite mer konstaterade vi att det var bakfall i ett hörn i duschen, på deras flytspacklade golv. Detta är inget vi har kommenterat till dem än (3 år senare), men när det var några få tusenlappar kvar att betala så bestämde jag mig för att vara vrång.

Jag slutade helt enkelt att betala, de fick 46.000. Orsakerna till dessa är följande:
1: Jag skrev aldrig under något avtal på vad slutpriset på det hela skulle bli (vi skrev inget alls, heller inget om timdebitering)
2: Jag har inte fått något kvalitetsdokument eller liknande handling som beskriver vad de har gjort (GVK tycker väl att deras installatörer ska dela ut sådana?!). Fakturan säger bara något i stil med "arbete".
3: De tog en massa ROT-pengar av mig helt utan förvarning.
4: Bakfall i duschen.


Denna firma ringde mig för någon vecka sedan och ville ha sina 4.000 (jag har inte gjort en inbetalning till dem på ett år skulle jag tro).

Jag har pengarna, de kan få dem, ingen fara, men min bestämda åsikt, rent principiellt är att de inte ska ha en krona till, de ska vara glad att de har fått så pass mycket ändå, trots allt.

Vad säger ni, vad ska jag gå till firmans ägare och säga?
 
Redigerat:
Ni har båda två hanterat detta så klantigt så att gissa hur det här slutar är inte lätt.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Ja faktiskt, firman har gjort fel som överstiger muntligt pris med mer än 15%. Dessutom då på ett kass arbete.
Rot-avdraget ska vi inte ens prata om. Här skulle du ju anmält till skatteverket att det inte stämde.
Min nästa fråga är hur det kan vara så dyrt för att få upp lite kakel? Tog det verkligen firman 80h att utföra arbetet? Resterande 35kkr måste ju varit material eftersom de inte sökt rot för det.

Men sen har vi ju din betalningsförmåga? Varför beställer du ett jobb för 30-40kkr om du behöver 2-3år på att betala? Ska plattsättaren agera bank mot dig?
Hade du varit min kund hade jag krävt in den avtalade degen direkt, det utöver hade man kanske varit snällare med eftersom du inte var beredd på dessa summor.
 
  • Gilla
BennyK
  • Laddar…
Om man då tittar lite mer formellt på det.

Du har blivit överdebiterad i förhållande till vad som avtalats. Det verkar dessutom som de lagt ned orimligt många timmar på det arbete du beskriver.

Enl. beräkningen som Hubbe gör här ovan så var det alltså material för 35 000. Antingen så har det gått åt både arebete och material på något som du inte skriver om, eller så har de överdebiterat material också. Visserligen kostar tätskikt till badrum en del, men inte sååå mycket.

Detta är nog tyvärr historia nu. Du har gått med på att betala efter en viss plan. Iom. det så har du troligen också godkänt arbetet.

De är iofs ansvariga för utförandet i 10 år (normalt sett). Men jag har för mig att det också finns en skrivning i stil med att kunden måste anmäla upptäckta fel inom skälig tid (eller ngt. sådant). Att då anmäla bakfall i duschen efter 3 år känns inte som skälig tid.

Att det är fel, innebär inte att du har rätt att vägra betala, firman som gjort fel har rätt att åtgärda felet för att sedan få fullt betalt.

Låter som du borde kontakta en konsumentvägledare på kommunen. Och var lite försiktig med att bara vägra betala, de kan skicka det till inkasso och du förlorar då troligen, såvida du inte har en giltig reklamation och bestrider kravet korrekt. Kostnaden för dig kan då öka snabbt.
 
Jag ska förtydliga lite, även om allt inte har med grundpoängen att göra.

Jag hade pengar undanstoppat för ursprungsbeloppet, när det sedan ökade med rätt mycket pengar så sa jag att de får ta det lugnt med pengarna, bara för att vara lite störig och för att helt enkelt planera min egen ekonomi lite behagligare.

Jag förstår att jag borde ha bestridit fakturan, men det är ju för sent nu. Jag förstår också att tre år inte är skälig tid för att rapportera ett bakfall. :) Tyvärr...

Sedan ska man ju se kvalitetsdokumentet som en värdehandling, jag tänkte förut att om jag får dokumentet så borde jag med glädje kunna kvitta detta mot min resterande betalning. Glädje var väl kanske tilltaget, men 4000 borde detta dokument vara värt. Vad jag vet ska detta dokument också beskriva lite golvlutningar etc, jag undrar om de väljer att beskriva bakfallet i duschen också då? :)

Jag förstår att det är farligt att vägra betala, jag tänker gå in till ägaren av denna firma (som vad jag förstår har formulerat spännande fakturor förr) och diskutera ärendet, jag vill bara ha lite mental uppbackning av det ni säger, så att jag inte tar i för mycket (eller lite).

Jag mailade också SKV igår och försöker få fram exakt hur mycket denna firma fick i ROT-pengar, så att jag inte behöver gå och prata om ungefärliga siffror.

Detaljer kring kostnaderna:
Det är i ett parhus, så det är två badrum, två hallar och två kök.
Men jag har summerat ytorna i de sifforna ni fått, det som däremot gör väsentlig skillnad är att det således är fyra golvvärmesystem istället för två.

Så materialet är:
4 x golvvärme på 1+1+3+3 kvm
Golvmatta på 8 kvm
Matta på väggarna (helt vanlig våtrumsmatta, ingen fuktspärr i vanlig mening): 25 kvm
Fix och fog på badrumsväggarna: 25 kvm
Fix och fog på hallgolvet: 2kvm
Fix och fog till kök, vi säger 4kvm
Sedan är det någon liten hörnlist runt fönstret i badrummet, standard plast, för ett par hundringar. Tror det kan ha varit någon liten avloppsdetalj, typ en muff också. Kostar en femtiolapp.
Lim till vägg- och golvmattan, 35 kvm

Sen är det ju arbetet på det där. Det vore intressant om någon plattsättare här kunde uppskatta arbetstiden. :)

Tack ska ni ha för er input!
 
Redigerat:
ROT för båda lägenheterna i ett parhus? Äger och bor DU i båda? :confused:
 
Lite off topic kanske, men det var inget parhus då, då var det bara mitt hus.
 
Jag förstår inte varför du skulle ha automatisk rätt till ett kvalitetsdokument om ni inte avtalat om det från början.
 
De är anslutna till GVK, vilket i alla fall innebär att det är krav på att göra en våtrumsanmälan, vilket jag inte har sett skymten av, så något ska jag iaf ha automatisk rätt till. Vi får se vad det hela innebär, men jag citerar en site här:
Ett GVK-auktoriserat företag – anslutet till AB Svensk Våtrumskontroll - lämnar in våtrumsanmälan för alla sina våtrumsjobb som badrum, toalett och tvättstuga. Den beställare som anlitar ett GVK-företag får alltid ett godkänt våtrum enligt gällande bygglagstiftning och myndighetskrav.
Sedan är det för mig inte viktigt vad dokumentet kallas, så jag använde säkert fel term. :)
 
Om firman sagt 30 000-40 000, det är 30% skillnad ungefär mellan 30 och 40 000, det tycker inte jag är en kvalificerad gissning, så att betala 50 är väl okej, det är ju bara 20% mer än 40 000 :)

Sen att du inte reklamerat bakfallet på 3 år om jag förstått dig rätt låter väldigt mystiskt?

Och samtidigt har firman låtit dig avbetala arbetet till dig, kostnadsfritt?
 
tobbew skrev:
De är anslutna till GVK, vilket i alla fall innebär att det är krav på att göra en våtrumsanmälan, vilket jag inte har sett skymten av, så något ska jag iaf ha automatisk rätt till. Vi får se vad det hela innebär, men jag citerar en site här:


Sedan är det för mig inte viktigt vad dokumentet kallas, så jag använde säkert fel term. :)
Fortfarande säger du själv att du inte har något avtal som reglerar att de ska följa GVK:s rekommendationer eller hur, inte ens muntligt? Det innebär att oavsett deras anslutning kan du inte lagligt sett kräva att de gör det mer än möjligtvis påverka GVK att utesluta dem (vilket sker sällan) om inte du ljuger och påstår att muntligt löfte gavs.

Du kan väl diskutera dem men genom allt strul och en så lång tid förflutit och du faktiskt betalat så får du svårt att juridiskt få någon som helst rätt i ärendet. Du har genom så lång tids betalningar helt enkelt förbrukat din reklamationsrätt. Ev byggfelet är också svårt att reklamera just pga tidsaspekten
 
O
Tja... betala de sista 4000 å sen glömmer du resten. Du har inte skött din del speciellt snyggt å företaget har inte gjort sitt så snyggt. men de har låtit dig betala av detta på 3år utan ränta? å när det är 4000 kr kvar så kommer du på att det fattas nått? Nää Väx upp å lär dig
 
Orkar man bråka om 4000 kr på ett sådant arbete har man för mycket tid över. Betala och gå vidare med ditt liv. Om man inte bråkat med hantverkaren hade man kanske kunnat få honom att fixa bakfallet som en goodwill-åtgärd.
 
Tycker det luktar lite illa hela historien.
Först lät det som att det var väldigt lite jobb, och dyrt, sen utökades de olika momenten som utförts och så även ytorna det handlade om.
Sen var det ett parhus med två olika kök och hallar, sen när ngn påpekade att inte ROT funkar så, så var det helt plötsligt inte ett parhus, utan ett hus. ( med två kök och hallar)
Dessutom att betala på avbetalning trots att man sitter på pengarna?
Jag tror TS är hyresvärd och hyr ut parhuset, samt drar en fuling hos skattemyndigheten.
 
Frågan är varför firman accepterat att agera bank? Har dom överfakturerat så mycket att det går plus ändå, är dom snälla eller har dom otroligt låg ränta på sina lån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.