Skall bygga golv enligt principen:

Plankgolv (massivt 22mm)
Glespanel med värmeslang (28mm)
Bjälklag cc550-650

Mitt problem är att glespanelen och det slutliga golvet hamnar i samma riktning.
Det känns inge bra.
Skall jag behöva spika dit ett antal kortlingar och lägga gles i samma riktning som bjälklaget eller vad har jag för allternativ?
Plankgolvets riktning är bestämd, det är tvärs bjälklaget...
(Samma problem skulle man få om man vill lägga golvet i samma riktning som bjälklaget)
 
Funderar på en lösning som bygger på ett antal kortlingar som spikas cc600 mellan bjälklaget. Dessa kortlingar bär sedan glespanelen i samma riktning som bjälklaget. Slutliga golvet hamnar då trävs glespanelen och bjälklaget.

Lösningen är extra attraktiv då bjälklaget lutar efter att huset har satt sig ca 3cm med åren och kortlingarna kan spikas efter en jämn nivå, dvs att de sticker upp något högre än bjälklaget.

Finns det några farhågor eller någonting jag missar?
 
Ska du få någon stadga i golvet bör du göra som i inlägg 2. Färdigt golv blir stabilast tvärs bjälklaget. Har du dessutom sättningar så det lutar är det ju läge att åtgärda detta samtidigt. Dock, det som skall bära upp golvet bör vara golvåsarna, inte kortlingarna och glespanelen. Du bör alltså rikta upp åsarna för det är i dem du skall spika fast golvet. Så sa min snickare till mig när jag höll på, samt att han rekommenderade 28 mm på golvet.
 
Det finns ingen möjlighet att rikta upp bjälklaget. Bjälklaget är ingjuten i väggar.
Jag skulle kunna såga långa kilar och lägga längst med varje bjälke men jobbet med kortlingar verkar vara mycket lättare.

Bifogar en bild som förklarar hur jag menar.

Förstår inte riktigt varför kortlingarna inte kan bära golvet. Förklara gärna vad jag missar då jag är "teoretiker"

Visa bilaga 34071
 
Får inte upp någon bild med den bifogade filen. Skall dock försöka förklara utifrån egna erfarenheter samt de råd jag själv fått vad jag menar.
I min ungdom skulle jag rikta upp ett golv, som dels hade satt sig på mitten och även lutade lite åt ena sidan. Funderade på hur jag skulle lösa problemet när jag konstaterat var problemet var. Tycktes komma på en bra lösning då jag helt enkelt spikade fast 22x95 på var sin sida av golvåsarna sedan jag vägt av i rätt höjd. Lade sedan spånskivegolv och matta över sedan. Golvet blev plan, men, det knarrar i mitten. Enligt en gammal snickare var det stor risk att man fick det fenomenet när man spikade brädor på golvåsarna på sidan. Förr, fyllde man med tunna spån uppe på åsen om det behövde riktas och det tyckte han att jag skulle gjort också. Alternativt kunde man såga som du säger en lång kil, limma fast den och ev. köra av med hyveln. Så har jag gjort senare när jag riktat upp golv och det tycker jag du skall göra också. Det naturliga är att golvbrädorna ligger tvärs golvåsarna för högsta bärighet och av den anledningen tycker jag du skall rikta upp och bygga på dem. Att lägga golvet på kortlingar, som skall bära upp hela tyngden, tror jag är riskabelt. Det är svårt att spika fast dem och garantera att de sitter där de skall sitta. Risken för knarrande golv tror jag är överhängande, kanske inte på en gång men över tid kan man aldrig vara säker . Att åtgärda detta sedan, tror jag inte man gör utan man får i så fall leva med det. Trist om det skulle blir så.
 
Redigerat:
Ja, jag lyckas inte så bra med att posta in bilden.
Men försöker ännu en gång...
untitled.GIF

Tack JanneL för ditt svar.

Har funderat ännu en gång och det lutar mot att såga och limma långa kilar. Kilarna kommer att vara 45mm breda medan golvåsarna är ca 60mm breda men jag antar att det inte är något problem.

Kortlingarna jag tidigare pratade om skulle bespara mig en del utgifter men det verkar som att jag ändå måste lämna idén (pga eventuella risker).

Så det får istället bli kilar som limmas på golvåsarna, golvspånskivor som limmas och spikas uppe på dessa, på golvspånskivor 22mm glespanel med värmeslingorna (i samma riktning som golvåsarna) och slutligen golvet (plank).
untitled2.GIF

Om jag använder golvspånskivor så behöver jag väl inte länge tänka på i vilken riktning jag lägger golvet, eller?

Passar på med en bonusfråga:
Är det fel eller OK att lägga glespanel med värmeslingorna i samma riktning som slutliga golvet (massivt plankgolv) (enligt bilden nedan)?
untitled3.GIF
 
Redigerat:
Jag förstår att det kanske är svårt att se kärnfrågan i ämnet, därför detta milda besvaringsintresse. =)

Men jag uppskattar dock svaret på den sista frågan:

Är det fel eller OK att lägga massivt trägolv i samma riktning som glespanel med värmeslingorna? (min far tackar för svaret i förväg, det är han som undrar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.