Hej
Måste göra renovera på tvättstugan mitt hus gammal finns ingen isolering på golvet det är betong är måste göra tätskiktet innan lägga klinker
 
BirgitS
Gäller det en tvättstuga i en källare eftersom du skriver att det är betonggolv?
 
Hej
Nej
Det är inte källare
 
  • Närbild på hörn av ett rum med delvis avskalad brunt golv och betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är gammal hus 1974 talet
 
BirgitS
Golvet måste vara slätt för att det ska gå att ha klinker på det.

Det är svårt att se på bilden om den målade ytan är högre eller lägre än den grå ojämna ytan. Varför är det olika ytor på golvet?

När det gäller tätskikt måste du bestämma vilket godkänt system du vill följa.
https://www.bkr.se/godkanda-tatskiktssystem/
System med folier är lättare att hantera än vätskebaserade.
Läs noga alla instruktioner för ett system innan du väljer det så att du är säker på att du förstår vad du ska göra.

Tätskiktet ska läggas över hela golvet och med 5-10 cm uppvik på väggarna.
 
K
Vad är frågan?
Isolering av betongplattor gör man genom att lägga cellplast eller motsvarande UNDER betongplattan. Inte på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Golvet måste vara slätt för att det ska gå att ha klinker på det.

Det är svårt att se på bilden om den målade ytan är högre eller lägre än den grå ojämna ytan. Varför är det olika ytor på golvet?

När det gäller tätskikt måste du bestämma vilket godkänt system du vill följa.
[länk]
System med folier är lättare att hantera än vätskebaserade.
Läs noga alla instruktioner för ett system innan du väljer det så att du är säker på att du förstår vad du ska göra.

Tätskiktet ska läggas över hela golvet och med 5-10 cm uppvik på väggarna.
Hej
Min fråga om fråga är om finns ingen isolering och golvet betong ändå måste lägga tätskiktet
 
BirgitS
Så vitt jag vet kan man bara hoppa över tätskikt när det gäller källare. Man vill ju inte att vattnet ska rinna in i väggarna och komma ut på andra sidan i rum som man är rädd om.
 
Du ska ha tätskikt då det inte är i källare, plastmattan ska bort först också.
 
K
M Moaz Younes skrev:
Hej
Min fråga om fråga är om finns ingen isolering och golvet betong ändå måste lägga tätskiktet
Du har isolering, under betongplattan.
 
K kniv skrev:
Du har isolering, under betongplattan.
I bästa fall, plastmattan indikerar 70-tal så det skriker om det och då är nog plattan oisolerad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är det verkligen en plastmatta på bilden? Jag tycker det ser ut som målat betonggolv med sånt där som ser ut som fiskmat i färgen.
 
BirgitS
Hep Hep skrev:
Är det verkligen en plastmatta på bilden? Jag tycker det ser ut som målat betonggolv med sånt där som ser ut som fiskmat i färgen.
Jag kan inte avgöra om det är matta eller färg med flingor i. Det senare var rätt populärt ett tag, kanske kring 1980.
 
Hade exakt den mattan i tvättstugan (byggd-74).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
Stefan N Stefan N skrev:
I bästa fall, plastmattan indikerar 70-tal så det skriker om det och då är nog plattan oisolerad.
Då är det kanske så att man ska fundera på att bila upp och gräva ur för att fylla på med eps betong eller liknande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.