Vi har precis köpt ett fritidsboende med tillhörande gäststuga på uppskattningsvis 3,5m x 2m. Gäststugan har träfasad, papptak och är (enligt uppgift från mäklaren) isolerad och står på torpargrund.
När jag nu böjde mig under gäststugan ser jag att golvet har släppt och rasat ner på ett ställe om ca 1m x 2m och isoleringen (ull av något slag, mineralull?) ser ut som det har rivits ut. Inne i stugan kan man utan problem gå på hela golvet, det är bara på undersidan detta syns och märks. Min fråga är nu hur man åtgärdar detta på bästa, enklaste sätt? Jag vill gärna kunna använda gäststugan men är helt okunnig inom området och har inte råd att anlita någon kunnig för att få hjälp.
 
Byt ut det skadade materialet, det är väl det som man kan säga utifrån din beskrivning.
Ta några bilder så blir det enklare att ge förslag.
 
E etompau skrev:
Byt ut det skadade materialet, det är väl det som man kan säga utifrån din beskrivning.
Ta några bilder så blir det enklare att ge förslag.
Men vilket material är bäst att ersätta med?
 
Trä kanske? Omöjligt att svara mer ingående.

"Golvet har släppt och rasat ner" säger du, men ändå kan du gå på golvet.
 
Jag antar attt golvet är uppbyggt med flera lager och att det är det understa lagret som släppt och hänger ner mot marken och det översta lagret fortfarande är intakt (vad man kan se) eftersom jag kan gå på golvet inne i stugan.
 
Lite nya stöttande reglar kanske kan funka.
Kan du komma in under stugan borde det inte vara så svårt att åtgärda.
 
Det är väl trossbotten som ramlat ner.
tillbaka med isoleringen eller ny isolering och återställa trossbotten.
Trossbotten kan vara brädor som ligger på en smal list spikad på golvreglarna.

Varför det ramlat ner, tja kanske brädorna är murkna eller något rört sig så brädorna halkat av listen.

Men ta in en besiktningsman för du verkar inte ha så stor kunskap om hus.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.