Hej,

Lade nyligen nytt laminatgolv i vardagsrummet och har bott här i ca en månad. För två veckor sedan började golvet lyfta sig lite smått, som om det fanns en stor luftbubbla därunder. Det blir bara värre för varje dag och bubblan har vuxit något enormt, golvet böjer sig rejält alltså så att man nästan sjunker in när man trampar på det området. Det finns nya golvspånskivor undertill, ingen fukt, Vet någon vad detta kan bero på och vad ska man göra år saken. Har för mig att de lade golvet var väldigt noga med avståndet till väggen, men kan inte tänka mig något annat,

Förslag någon?
 
Det låter som om golvet ligger för nära väggarna och inte kan rör sig som du misstänker. Av med golvsocklarna och se hur det ser ut hade jag gjort.
 
T
Som sagt kolla så att det är ett avstånd på 7-10 mm till väggarna, golvet sväller på sommaren så om golvet ligger för när väggen så bågnar det .
 
Jag har precis samma problem. Nu när sommaren kom så lyfte golvet rejält på flera ställen. Jag har tagit bort golvsocklarna och konstaterat att golvet ligger ända in till väggen utan något avstånd. Om jag sågar bort runt 10mm längst in mot väggarna kommer detta att lösa problemet?!

Tacksam för svar!
 
  • Gilla
Xania
  • Laddar…
Ja, bara såga bort lite så löser det sig. Det måste kunna röra sig, svälla och krympa.
 
En tanke bara. Kan det inte vara så att en tung möbel gör så att golvet inte kan röra på sig? Äldre finmöbler har ju en tendens att vara rejält tunga.
 
Såga inte bort för mycket bara. Kanske bäst att ta det i två omgångar. Synd om det glipar och man måste byta/bygga på golvlisten.
 
Någon som har förslag på vad för verktyg som jag skall använda till detta?!
 
fein multimaster eller bosch multisåg va nu den heter
 
T
Fast Bosch Multisågen är inte i närheten så bra som Fein Multimaster, men så kostar Fein 2000 kr mer också : )
 
Sådär ja! 10 minuters jobb med fein multimaster och golvet sitter som det ska! Man tackar och bockar för hjälpen!
 
hej,
Hittade denna tråd, måste man ta bort alla lister runt hela golvet eller…
Hälsn
Daniel


J JanneL skrev:
Såga inte bort för mycket bara. Kanske bäst att ta det i två omgångar. Synd om det glipar och man måste byta/bygga på golvlisten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.