Jag har bytt golv och ljudisolerat mm. Ett ganska omfattande jobb. Har antlitat hantverkare som hjälp.

Problemet gäller först och främst regellösningen. Jag fick först en offert på att lägga långa tvärgående reglar c/c 60 över befintliga golvbjälkar och att reglarna skulle tas ur så de skulle sticka upp ca 25 mm ovan golvbjälkarna. Detta skulle då passas in så golvet blir i våg osv. Ovanpå detta skulle det sedan läggas golvspån mm.

För att komma ner i bygghöjd gjorde vi istället en annan konstruktion på min inrådan. Vi la istället tvärgående korta reglar (kortlingar) c/c 30 i varje fack. Detta innebar att man fick ta ut lite mer av den gamla fyllningen, som dammade och var besvärlig att handskas med.

När jag får fakturan får jag dock en chock. Man debiterat 45 arbetstimmar EXTRA för arbetet att lägga kortlingar istället för de långa reglarna som ingick i offerten. De vill alltså att jag ska betala både offertkostnaden där läggning av de långa reglarna ingår och utöver det dessa 45 timmar. På fakturan står "Nersänkning av hela stommen pga nya direktiv på åtgärd, rensning smack samt sophantering 45 timmar x 500 kr/tim 22 500 kr"

Ni som har lite koll på detta, hur rimligt låter detta i era öron?
Hur mycket mer jobb kan det rimligtvis vara att lägga dessa kortlingar jämfört med att lägga långa tvärgående reglar c/c 60?
Kan tillägga att ytan detta handlar om är 20 kvadratmeter.


Mycket tacksam för svar!
 
Redigerat:
Hur många timmar rör det sig om totalt?
 
Om jag inte missförstår dig så borde det bli lite mer jobb att lägga kortlingar cc30 istället för långa på längden med original bjälklag.

Blir lite mer spikande?? :)
 
jkarlberg skrev:
Om jag inte missförstår dig så borde det bli lite mer jobb att lägga kortlingar cc30 istället för långa på längden med original bjälklag.
Givetvis, men 45 timmar mer låter ju helt uppåt väggarna.
 
Varför skulle ni lägga kortlingar cc30 mellan golvbjälkarna? Vad var det för isolering som skulle tas bort? Så mycket plats kan väl inte kortlingarna ha tagit?

De långa reglarna skulle ha jackats ur, och vägts in i våg. Det är ju ett rejält tidskrävande jobb, som hantverkarna nu slapp.
 
Känns som att han glömde dra av för det som redan var offererat...
 
Om nu det stämmer som TS skriver, så finns det ingen möjlighet att det skulle ta över en vecka att spika kortlingar mellan golvbjälkarna på ett 20m² stor golv. Om man tar det riktigt lugnt kan man möjligen dra på det så det räcker en dag. Men då är det ju inte att det tagit 45 timmar totalt, det har tagit 45 timmar MER än att lägga reglarna tvärs över och jacka ur etc.
 
Jag kan iofs. tänka mig att jobbet har totalt tagit mer än en dag som föreslogs här ovan. Att väga av så många bitar tar sin tid. Men det borde vara marginellt mer arbete än att lägga långa reglar.

Jag gjorde ett liknande jobb till vårt badrum. Bjälklaget lutade en del. Jag skruvlimmade nya bjälkar på rätt avvägd höjd längs de gamla bjälkarna (på sidan). Då blev det visserligen inte cc30. Men efterssom det ändå skulle flytspacklas en del så får man ju godkänd styvhet på golvet ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.