Köpte ett hus byggt 1968 där tidigare ägare renoverat badrummet(4,5kvm) kring år 2000 med nya våtrumsmattor på golv och väggar och ny badrumsinredning. Ny elgolvvärme spacklades in i golvet. Dock byttes aldrig den gamla gjutjärnsbrunnen i duschhörnan ut vilket känns rätt trist idag. Planen är att byta ut våtrumsmattorna till nya mer moderna för att fräscha upp badrummet inom något år. Då hade jag naturligtvis tänkt byta ut golvbrunnen. Mitt problem är att den är placerad ganska nära väggen(ca 100mm). Enligt vad jag läst mig till i branschreglerna så skall en golvbrunn monteras minst 200mm från vägg p.g.a. tätskiktet skall fungera/anpassas korrekt. Skall jag flytta brunnen är jag rädd att jag skadar den tidigare lagda golvvärmen och att jag måste bygga om fallet i duschen.

Min fråga är om man verkligen behöver flytta brunnen p.g.a. tätskiktet då våtrumsmatta är ett tätskikt i sig? Jag förstår om det gäller brunnsmanschetter vid t.ex. klinkergolv..

Tacksam för era åsikter och synpunkter. Skulle det vara så att man måste flytta så är det väl bara att bita i det sura men se möjligheterna med att man får tillfälle att göra det ännu bättre:)
 
Tja, vad ska man säga mer än att normer och verklighet möts. Vilket är rätt? En ny brunn har en inspacklingsram som tar mer yta än din gamla brunn. Den kan ju påverka var det går att sätta ny brunn. Annars skulle jag inte flytta brunnen. Det har fungerat med den lösningen sedan 1968 och vad mer kan man begära?
 
Vad är det för bjälklag och hur närma ligger golvvärmen?
Det brukar dra med sig att man får öppna upp en bra bit för att kunna göra bytet så risken är stor att värmen skadas om den ligger i närheten.
 
Redigerat:
anders07 skrev:
[länk]

Det lär knappast finnas väremslingor mellan vägg och brunn om det bara är 10 cm mellan. Att fixa fall mot en väggnära golvbrunn är mycket lättare. De finns även som hörn-varianter...
Det är nog riktigt att det inte finns värmeslingor mellan vägg och brunn men man ska ta upp så mycket hål för att komma åt skarven i gjutjärnsröret och få loss brunnen sen ska du beroende på bjälklagets typ ordna tillräcklig förankring i golvet för den nya brunnen. Så beroende på befintlig konstruktion och hur närma slingorna finns, oavsett var dom ligger, så är det risk att dom sksdas. Men går ofta att laga.
 
Ett tips om du vill veta var slingorna ligger är att hyra eller låna en värmekamera!
Där kan du se slingan, ha gärna den avstänge innan du ska kolla, sedan slå på den, så blir tempdifferansen störst. även om slingan är en bit ner i flytspacklet så bör man kunna se en skillnad i temp.
Kan eventuellt vara möjligt att göra med en vanlig tempgivare med lasersikte, då har man bara 1pixel som visat temp på display, genom att flytta den över golvet så kan man se skillnader. tänk på att värme kan reflekteras på blanka ytor, så släck ev starka heta lampor. om du ska riva ut sen hade jag även målat golvet med matt takfärg för att få en matt yta som ger minst fel vi avläsning.värmekameror ger lätt fel mätvärden på blanka ytor.
 
Jo, det är ju klart men det gäller ju oberoende av vilken brunn som väljs... Mycket beror ju på åt vilket håll röret går och hur stort hål man hamnar att ta upp...
Är man bara försiktig och inte bilar vilt så borde det gå att vika undan ev. el-slingor som dyker upp...
Frågan är ju sen förstås om det är gjutjärnsrör och om man vill lämna det...
 
Okej tack för tips och kommentarer! Jag har golvbjälklag av trä. Jag kan komma åt brunnen från våningen under genom att ta bort en gipsskiva i taket vilket skulle kunna underlätta jobbet lite. Dock ligger golvregeln åt "fel håll" så flyttar jag golvbrunnen hamnar jag säkerligen där golvvärmeslingorna ligger. Avloppen för dusch, tvättställ och toalett ligger inom drygt en meter så måste jag flytta golvbrunnen väljer jag nog att riva upp hela golvet och byta till fräscha avloppsledningar.

Egentligen bryr jag mig inte speciellt om dagens placering av golvbrunnen men jag antar att om jag en dag tänker sälja så kan köparen klaga på att det inte är gjort enligt gällande branschregler?
 
S
Alvin skrev:
Tja, vad ska man säga mer än att normer och verklighet möts. Vilket är rätt? En ny brunn har en inspacklingsram som tar mer yta än din gamla brunn. Den kan ju påverka var det går att sätta ny brunn. Annars skulle jag inte flytta brunnen. Det har fungerat med den lösningen sedan 1968 och vad mer kan man begära?
finns det ett krav där du måste ha "inspacklingsram"?
förutom i golvskiva
 
S
oceanis skrev:
Vad är det för bjälklag och hur närma ligger golvvärmen?
Det brukar dra med sig att man får öppna upp en bra bit för att kunna göra bytet så risken är stor att värmen skadas om den ligger i närheten.
man ska inte golvvärme nära sin golvbrunn
 
SBH skrev:
man ska inte golvvärme nära sin golvbrunn
Nä hur så? Har jag påstått det????

Men eftersom det inte framgick av inläggen i början hur närma eller vilken typ av bjälklag det var, samtidigt som det också var gjutjärnsrör så var det ju stor risk att man fick gå långt ut från brunnen för att kunna koppla på. Nu när vi vet att det är trä bjälklag som går att komma åt underifrån kanske det möjliggör ett byte men det ställs ändå krav på på att man skall kunna göra tillräckliga förstärkningar i bjälklaget kring brunnen för att få ett godkänt montage så risken är fortfarande att man måste arbeta där slingorna ligger.

Ett normalt avstånd som används och rekommenderas är ju 200 mm från golvbrunn så det finns stor risk att det finns slingor närma brunnen även om den som monterat dom en gång i tiden har följt rekommendationerna.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.