Ska lägga ny matta och kakel i duschhörnet. Golvbrunnen är sedan -79, ser fin ut och läcker inte. Tycker ni jag ska såga upp golvet? Läste att brunnar från -79 inte är godkända. På vilket sätt skiljer sig en modern brunn från en gammal? Jag vill helst inte öppna golvet då det är en herrans massa extraarbete.
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
Jag vill helst inte öppna golvet då det är en herrans massa extraarbete.
::) Om du nu ska fixa och göra i ordning så det blir fint. Gör det då rätt från början så slipper du göra om det om ett par år. Det finns ingen anledning till att ta genvägar, de visar sig oftast som senvägar (= merkostnader). ;)
 
Jovisst. Förstår.
Men vad är de fysiska skillnaderna? Efter att ha rivit ur lite i det gamla ser jag att det faktiskt ser ganska fräscht ut trots att det bryter mot alla moderna regler som finns. Ingen fuktspärr i duschen t.ex. (har klarat sig hur bra som helst visar det sig när jag river väggen och förväntar mig fukt).
Kakelplattorna satt med en liten klick bruk på mitten och trots det fick jag använda huggmejsel. Nu finns det folk som säger att jag MÅSTE använda svindyra specialskivor som tål fukt. Och fuktspärr ovanpå. Och hängslen...
 
Hej

De nya brunnarna står inte på botten utan hänger i golvskivan

Det som hände förut var det att om golvskivan sviktade det allra minsta så trycktes brunnen upp och mattan lossnade alt kakelfogen sprack med lekage som följd


MVH L-Å
 
Ok. Så om golvet inte sviktar ska det inte vara något problem?
 
Det räcker med mikroskopiska rörelser. Ett golv med klinkers får inte svikta om det skall bli några plattor kvar.

Men även om det håller den styvhet som reglerna föreskriver så rör det sig lite, och det kan räcka för problemen med brunnen. Sedan är jag inte säker på att det bara handlar om fästet i botten eller ej. Det har även funnits ett antal varianter på klämring under åren (den ring som klämmer fast mattan eller fuktskydd i brunnen), många av dem har inte varit så lysande. Ett sådant problem visar sig ofta först om det blir lite stopp i avloppet, då tränger vatten ut under golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.