Hej fråga angående golvbrunnen i duschen som är ingjuten snett. Jag fixerade inte golvbrunnen när jag göt golvbrunnen så nu diffar det på ca 1cm från ena sidan till den andra, dock i utloppets riktning. Jag trodde inte att det skulle ha någon betydelse då jag kompenserade det ”sneda” när jag gjorde fallet i duschen. Kort sagt så spacklade jag ytan jämn. När jag sedan skulle köpa brunnsmanschetten pratade jag med en säljare som berättade att golvbrunnen måste ligga slätt mot underlaget ”annars blir det problem”. Måste jag slipa mer spacklet så det blir jämnt mot brunnen eller kan jag ha spackel ner till golvbrunn och manschetten över spacklet som bilden visar.
PICT.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar
Mvh Hans
 
Jag antar att du har fall som räcker? I så fall är det bara att köra på.
Lägg först brunnsmanschetten och tätskiktet som vanligt.
I sä fall är kan du spackla upp den djupare sidan med sättlimmet (som tål att ligga vått till skillnad från vissa spackel).
Testa fallet med vatten innan du börjar sätta plattorna.
 
I princip ser jag inte heller något större hinder med att brunnen sitter lite snett, om fallet är okej. Men spacklet ska inte bygga en kant runt brunnen som det gör i ditt fall, spacklet ska ligga i samma höjd som, och inte gå in över, flänsen. Om brunnen är för låg får man sätta i en förhöjningsring, inte bara bygga upp med spackel.
 
Tack för svaren men jag är fortfarande osäker. Måste jag slipa mer kanten så att hela flänsen blir synlig och hur långt ut måste det i så fall vara plant innan en kant med spackel kommer? Att sätta in en förhöjning medför att ena sidan hamnar över spackelkanten och "fördärvar" fallet som jag har byggt upp..
Hans
 
Ja, du måste slipa ner spacklet så att flänsen blir synlig. Slipa så långt ut att fallet blir max 1:50. Möjligtvis kan du gå lite brantare allra närmast brunnen och sedan kompensera detta genom att ha mer fix under plattorna och slukristen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.