Har en golvbrunn i källarhallen och en i tvättstugan i källaren. Vi ska lägga klinker på golven utan fuktspärr. Har INTE tänkt att lägga någon fuktspärr el. tätskickt runt brunnarna heller, gör vi rätt i det? (obs inget badrum)
 
Det gör ni definitivt helt rätt i. Hade det varit badrum kunde man tänkt sig att ha tätskikt just i duschhörnan, men i hall och tvättstuga ska ni helt klart skippa tätskiktet.
 
är det intr så att alla rum med golvbrunn räknas som våtrum? Har för mig jag läst det någonstans, kolla med ditt försäkringsbolag tycker jag verkar vara en bra idé`?

//M
 
I källaren är det en helt annan sak. En gammal källare bör definitivt inte ha våtrumsspärr mot bottenplattan - jag förutsätter alltså att den gamla källaren inte har någon isolering under plattan. Men som jon_h skriver bör man i så fall våtisolera eventuell duschhörna.
 
martin22sthlm skrev:
är det intr så att alla rum med golvbrunn räknas som våtrum?
Nej, det där är ett väldigt vanligt missförstånd. Om ett rum är våtrum beror på hur det ska användas, inte på om det finns en golvbrunn där.

Och här skulle det vara direkt skadligt att ha en fuktspärr under plattorna, så han behöver inte kolla med sitt försäkringsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.