Hur ordnar man lutningen mot golvbrunnarna?

Bjälklaget ska vara cc30 och ovan på det skivor (gips eller spån) och sedan klinkers med elslinga under.
Jag har hört att det bara behöver luta på ett visst avstånd från brunnen.
Hur långt är det och hur mycket måste det luta?

Har hört talas om metoder med dubbla skivor och mazonite-remsor mellan eller att man bygger upp lutningen med något cementliknande spackel.

Jag kan säkert komma på en lösning, men det skulle vara intressant att veta hur proffsen gör.

/Dymlingen
 
Om man inte stirrar sig blind på vad normen säger så är det PRAKTISKT om det inte är bakfall i någon del av ett våtrum samt att det lutar ganska mycket närmast brunnen (vilket även är det som står i normen).

Själv tycker jag det ordnas enklast genom att lägga dubbla lager golvgips i hela badrummet utom närmast golvbrunnen (där man förstärker genom kottling innan gips). Sedan märker jag tre nivåer med vattenpass på väggen runt hela rummet. Därefter flytspacklar jag med vägglinjerna gipsskarven och brunnen som referenser.

Nackdelen är att det bygger väldigt mycket, särskilt eftersom man oftast lägger golvvärme samtidigt. Å andra sidan har jag änu inte misslyckats trots att jag inte är särskilt händig.
 
Det låter ju vettigt. Att det bygger på höjden är inget problem eftersom jag bygger ett nytt utbygge från grunden och kan kompensera för detta från början.

Hur stort ska området med enkelt gips vid brunnen vara? Är det en fyrkant eller cirkel runt brunnen?

Om man har stora klinkers-plattor måste väl de knäckas där lutningen börjar, eller?

Hur tjockt är golvgips?

/Dymlingen
 
Gör du en utbyggnad med platta på mark är det dumt att blanda in gips. Tolkade jag dig rätt att det är ett bjälklag ovanför en källare eller en krypgrund?

Det "hål jag lämnar rund brunnen brukar jag lämna till närliggande väggar (normalt 2 st), ett par centimeter utanför tänkt duschplats, och ett fyrkantigt "hål". När jag sedan gjuter blir det inte fyrkantig ursparning. I och med att man lägger avjämnaren (för mig normalt en brädbit) mot golvbrunnen (som lågpunkt) och drar runt blir ursparningen som är kvar snarare en cirkel/tratt.

Golvgips finns i olika tjocklekar, men de flesta märken brukar vara billigast med 12-13mm. (Dock i tunnaste laget runt brunn, där jag föreslår att du, förutom kottlingar, jackar ur 12 mm i bjälklaget, lägger en plywood som skruvas i bjälklaget och som sedan gips och golvbrunn skruvas i.)

Stora klinkerplattor funkar aldrig med en bra golvlutning. I det badrum jag senast byggde åt oss skulle frugan absolut ha större plaoor. Jag fick i alla fall ner dem till 20x20, men de blir en del skärning runt brunnen. (Hon har fått acceptera att det blir vissa estetiska avkall för att minska risken för problem med lutningen) Med bra planering behöver jag dock inte kväcka några plattor "där lutningen börjar". (Som jag skrev så tycker jag att man ska lutning i HELA rummet, även om det blir lite brantare precis vid brunnen.) Däremot gör "trattformen" på brunnslutningen att jag fått diagonalskära 4 plattor.
 
Varför inte ta elhyveln och hyvla ner åsarna mot golvbrunnen lite. Det är ju så lite det rör sig om.

Skippa en gipsskiva just i duschhörnet och spackla bara sista lutningen mot brunn.
(Det går en del flytspackel annars). Men som tidigare skrivits så är det ju nästan ett måste att ha nåt starkare just i duschen.

Själv kör jag med golvspånskiva ett varv och sen 1st gips ovanpå.

/Henke
 
Tack för tipsen.
Hittade även en intressant tråd om flytspackling.

/Dymlingen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.