Hejsan,
En fundering/fråga
Vi har en golvbrunn som ser sorglig ut, vattenlåset verkar vara en fast variant, men de tre delarna ovanför verkar vara löstagbara.
tillverkad av Skaraplast - Immortal Sweden AB.
Om jag förstått det rätt så är det en klämring direkt under själva silen, med två trasiga rostiga skruvar.
Även om skruvarna är rostiga och urborrade, så ser det ut som att skruvarna går ned i en ring under som är ljusare, vad är det för ring ?
Vart kan man hitta en klämring med endast två skruvhål ?
samt ringen under som skruvarna går ned i?
om man inte hittar en klämring med bara 2 hål,
Kan man använda en reservdels klämring med 5 skruvhål även om endast 2 skruvar kommer att användas ?

Jag har alltså inte avlägsnat den ljusa vita ringen under som skruvarna fortsätter ned i ?
Kan det vara så att vattenlåset går att ta ur efter att ljusa vita ringen avlägsnats ?
fick lite kalla fötter att jag skulle sabba tätskiktet,
vilket jag kanske redan gjort när jag pillade bort klämringen
Det lutar ju åt att byta hela brunnen,
men om ni kan vägleda/hjälpa mig här så kanske det kan lösa sig ändå ?!?
Tacksam för svar
 
  • Golvbrunn med löstagbar klämring och synlig vattenlås, två rostiga skruvar och en vit ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tydligen ska Skaraplast ha upphört redan 1967, men detta hindrade inte en installation av 3st i vårt hus från 1991... jag kan tyvärr inte tillföra mer än att samma fenomen uppstått här: Skruvarna är fullständigt uppätna av rost och plastringen är evigt förenad med vattenlåset.

Om det slutade med att ni bytte brunnen, hur såg delen som täcks av plastmatta ut? Misstänker försänkta skruvar i en ca 7cm bred plastfläns som bara sitter i golvspånet, helt frikopplad från bjälklaget. (Står inför att riva ut badrummet och försöker räkna ut hur situationen ska lösas vid bytet av golvbrunnarna innan rivningen påbörjas).
 
  • Gilla
Jonastestar
  • Laddar…
Det enda vettiga är ju att byta ut dom och regla upp för monteringsplatta.
 
  • Gilla
Jonastestar
  • Laddar…
T Treutqvist skrev:
Tydligen ska Skaraplast ha upphört redan 1967, men detta hindrade inte en installation av 3st i vårt hus från 1991... jag kan tyvärr inte tillföra mer än att samma fenomen uppstått här: Skruvarna är fullständigt uppätna av rost och plastringen är evigt förenad med vattenlåset.

Om det slutade med att ni bytte brunnen, hur såg delen som täcks av plastmatta ut? Misstänker försänkta skruvar i en ca 7cm bred plastfläns som bara sitter i golvspånet, helt frikopplad från bjälklaget. (Står inför att riva ut badrummet och försöker räkna ut hur situationen ska lösas vid bytet av golvbrunnarna innan rivningen påbörjas).
Innan nån skriker…
så det är klart man ska rekommendera att byta hela, men vi gjorde inte det.
Så för allas trevnads skull
( vi rekommenderar att man byter hela när man ändå håller på )
Vi gjorde inte detta, vi scannade av youtube
om och om igen… Svenska klipp ,
Amerikanska how to klipp…. Osv osv…

vi satt och funderade länge på hur vi skulle göra,
Mycke panikångest där…
tillslut gjorde vi ”det där skitläskiga” att vi drog bort plastmattan och lyckades i samma veva få bort den där ljusare ”förbannade” klämringen.
Gjorde rent så gott vi kunde.
Sen gjorde jag en chansning som verkar fungera riktigt bra ”för oss åtminstone”. Vi använde oss av Purus förhöjningsring (den högsta)
https://www.k-rauta.se/produkt/forhojningsring-purus-150x25pl-fhpx25/7394000220043 ,

vips så passade alla Purus-delar, vi bytte även ut klämringen till Purus klämring med fjädring innan vi satte dit förhöjningsringen.
https://www.k-rauta.se/produkt/klamring-autom-purus-brunn-150mm-111367/7394000230028

Även den där Purus kniven passade någorlunda fint,
inte helt perfekt men ändå…
https://www.k-rauta.se/produkt/kniv-purus-golvbrunn-150mm/7394000230288

Det jag inte minns var vilken diameter det var på grejerna ovan, man måste nog mäta.

Här duschas det väldigt mycket i familjen… alltså väääldigt mycket.
Det funkar fint för oss .

ang. Att ringen är fast i vattenlåset,
Ringen sitter bara som fan.
Jag satte en bordskniv mellan ringen och vattenlåset och knacka försiktigt med hammare , bytte ställe knackade lugnt , bytte ställe knackade , och tillslut så,
Skruvarna var verkligen borta på våran så det var inget som höll kvar den förutom spänningen.
alltså skruvarna hade rostat av mellan ringen och vattenlåset…
Men medans jag knackade, tänkte jag att spricker det nu så får jag väl byta skiten, kanske bara hade tur.
Det bästa är väl att byta hela , men jag hade inte tiden.
 
Redigerat:
T Treutqvist skrev:
Tydligen ska Skaraplast ha upphört redan 1967, men detta hindrade inte en installation av 3st i vårt hus från 1991... jag kan tyvärr inte tillföra mer än att samma fenomen uppstått här: Skruvarna är fullständigt uppätna av rost och plastringen är evigt förenad med vattenlåset.

Om det slutade med att ni bytte brunnen, hur såg delen som täcks av plastmatta ut? Misstänker försänkta skruvar i en ca 7cm bred plastfläns som bara sitter i golvspånet, helt frikopplad från bjälklaget. (Står inför att riva ut badrummet och försöker räkna ut hur situationen ska lösas vid bytet av golvbrunnarna innan rivningen påbörjas).
 
  • Smutsigt golvbrunn i en betongkonstruktion med synliga rester efter byggavfall och nedsmutsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@Jonastestar underbart att det löst sig! Beroende på vår situation så kan vi bli nödgat tvungna att köra på en liknande metod, även om förhöjningsringen medför en extra risk. Lutar själv åt Purus, så ditt test av kompabilitet är oerhört välkommet! :)

Ber om ursäkt för lite kapande av tråden:

@Stefan N är fullt medveten om detta. Kruxet för vår del är att vi har vattenburen golvvärme (spånskiva med spår i botten, 22mm spånskiva som kapslar in det). Givetvis befinner sig (minst) en av brunnarna med minimal distans till slingorna på två sidor om man utgår från var det skruvats i golvet vid byggnation. Du har inga tips på hur man brukar lösa den situationen??
 
  • Gilla
Jonastestar
  • Laddar…
Men om du ändå ska riva ut badrummet.
 
  • Gilla
Jonastestar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.