Snälla hjälp!!
Ser denna golvbrunna bra ut?
 
  • Öppen golvbrunn med synliga rör och tejp, omgiven av betong och kakel, i behov av bedömning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det ser ut att vara en golvbrunn i gjutjärn och det är flera årtionden sen man slutade att använda det. De rostar sönder förr eller senare men det är ju omöjligt att på ett foto se om det redan har skett, kommer att ske vilken dag som helst eller om det dröjer några år.

I vilket sammanhang har du stött på denna golvbrunn?
 
Köpte en bostadsrätt, har haft relining senaste veckor innan jag flyttade in. Nu efter att jag har flyttat i en vecka kommer föreningen och tittar på den. Antagligen grannen under mig fått vattenskada. Nu på måndag kommer tekniker att utreda. Förra ägaren har nyrenoerat och sålde bostaden till mig.
 
Vad är det gula? Sitter den ringen fast? Det där är ett hemmabygge av sämsta klass!
 
Om du gjorde en besiktning vid köpet så hade detta uppdagats annars är det nog bara göra om, gör rätt. Dyrt lär det bli iaf :sweat:
 
BirgitS
L Lee143 skrev:
Förra ägaren har nyrenoerat och sålde bostaden till mig.
I så fall är det en fuskrenovering där inte branschreglerna har följts. Om du har blivit utlovad en nyrenoverad lägenhet så sänker det nivån på vad du behöver undersöka själv (du ska kunna förutsätta att en renovering sker fackmässigt) och det kan kanske innebära att det går som dolt fel om det är mindre än två år sen.
 
Nej, jag var inte utlovat nyrenoverad badrum utan den var nyrenoverad innan jag köpte.
Räknas det som dolt fel eller inte? Jag som hade noll erfarenhet om allt detta.
Mannen från Albania sa att han hade köpt lägenheten på grund ett nytt jobb. (Han bodde i annan ort). Sedan vid tillträdes dagen hade han skickat sin fru för att skriva under papperna. Jag frågade henne för dokument om badrummet. Hon sa att jag ska kontakta hennes man för hon inte vet något alls. Jag tog upp detta med mäklaren framför henne , då sa mäklaren att om det händer något inom två år så är de skyldiga och fixa.
Nu när jag kontaktar mannen, han svarar inte. Vad ska jag göra? Detta hände innan jag bytte min adress och försäkring.
 
L Lee143 skrev:
Nej, jag var inte utlovat nyrenoverad badrum utan den var nyrenoverad innan jag köpte.
Räknas det som dolt fel eller inte? Jag som hade noll erfarenhet om allt detta.
Mannen från Albania sa att han hade köpt lägenheten på grund ett nytt jobb. (Han bodde i annan ort). Sedan vid tillträdes dagen hade han skickat sin fru för att skriva under papperna. Jag frågade henne för dokument om badrummet. Hon sa att jag ska kontakta hennes man för hon inte vet något alls. Jag tog upp detta med mäklaren framför henne , då sa mäklaren att om det händer något inom två år så är de skyldiga och fixa.
Nu när jag kontaktar mannen, han svarar inte. Vad ska jag göra? Detta hände innan jag bytte min adress och försäkring.
Ta kontakt med mäklaren
 
Börja med att kontakta mäklaren.
Det gula är nog en rensplugg som är utbytt då den gamla rostat sönder.
 
Den lagstiftning som gäller är Köplagen. Fel som man som köpare vill få ersättning för ska anmälas så fort som möjligt och senast två år efter köp. Om jag förstår rätt är det ett äldre badrum. Vad uppgavs vid köpet beträffande badrummet, renovering och standard. Om det är ett äldre badrum är det nog tyvärr ett fel som kan förväntas, me inte om det är ett nytt badrum eller om en utfästelse om bra skick lämnades. Du bör ta fram allt underlag som lämnades vid köpet. Nästa steg är att ta in en kompetent besiktningsman för att på plats bedöma badrummets status och vilka åtgärder som behövs. Om det sedan finns skäl att gå vidare kan bedömas utifrån badrummets ålder, skick och åtgärdsbehoven. Om du tror att det finns någon chans att gå vidare så är det nog klokt att söka stöd av en kompetent fastighetsjurist. Visst kan du även kontakta mäklaren, men denne har nog inget ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.