Måste man byta golvbrunnen om den är av äldre sort även i tvättstuga?

Huset är byggt 1987 och har enligt besiktningsmannen den äldre typen.
Hur är det med hemförsäkring om vi inte byter denna golvbrunn?
 
Bygger du om så måste du byta då din brunn inte längre är godkänd. Du använder väl tvättstugan? Om inte så kan du sluta använda det som ett "våtrum" och då behöver du förstås inte en brunn överhuvudtaget.

Att byta brunn är det enklaste när man gör om ett våtrum, så att inte byta vore bara snåldumt.
 
Brunnar innan 1990 ska tydligen bytas enligt . Det är inte speciellt krångligt i träbjälklag. Kanske lite värre och ljudligare att bryta fram en gammal brunn ur en gjuten platta.

Varför brytpunkten är just 1990 vet jag faktiskt inte. Hade varit intressant om någon hade kunnat belysa det. Kom det annorlunda infästningar för tätskikt då eller?

Reglerna hittar du här: http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf

/John
 
Jag tror våtrum bara är dusch och bad...se punkt 2.3 och 2.4...

Är inte dumtsnålt, varmavettenberedaren intsalleras på tisdag och mattläggare+rörmokare kommer om 2 veckor...en golvbrunn är under vattenberedaren och kan ju vara svårt att byta den efteråt ;)

Våran bereddare har gått sönder så vi hade inget val än att köra idenna ordning...
 
I tvättstuga räknas golvet som "våtrum". Byt brunn!
 
.. inget snack, men är det ett äldre hus 50-60-(viss del av 70)-talet och du har platta på mark, vilket är borde vara fallet med ett suterränghus, så kan mycket väl bi-utrymmen vara gjorda utan att det finns isolering under betongen och då kan det istället vara så att du inte ska ha ett tätskikt i hela golv-utrymmet. titta under 2.2 i BBV-reglerna (se länk i tidigare inlägg)
 
Brunnar skal bytas till rensningsbara. Och då menar man till dessa som kan delas i inspektions syfte.
Så har jag fått veta av min röris.
 
kamilenski skrev:
Brunnar skal bytas till rensningsbara. Och då menar man till dessa som kan delas i inspektions syfte.
Så har jag fått veta av min röris.
Men framförallt är anledningen att det inte går att få tätskiktet godkänt enligt dagens normer med brunnar som är äldre än 1990 års modell och detta har med klämringen att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.